Kilder
Kildeintroduktion:
Lensgreve og storgodsejer Jørgen Scheel (1718-1786) var ejer af herregården Gammel Estrup på Djursland og tilhørte sammen med sin hustru Charlotte Louise Scheel von Plessen (1720-1801) hoffets indercirkler. Han ejede et af landets største godsimperier og havde en lang karriere ved hoffet i København, hvor hans højest opnåede erhverv blev stillingen om overstaldmester over de kongelige stalde.
Jørgen Scheel lod sig ved en række lejligheder portrættere af nogle af samtidens mest fremtrædende portrætmalere. Portrætterne indgik som en del af hans statusforbrug og luksusprægede selviscenesættelse. At lade sig portrættere af fremtrædende portrætmalere var en indlejret del af livsforløbet for en adelsperson i 1700-tallet. Gennem adelsportrætterne kunne man markere sin stand og rang visuelt over for beskueren. Portrætterne kunne også tjene som minder om markante begivenheder eller rejser. Nedenfor præsenteres fire af de eksisterende portrætmalerier af Jørgen Scheel. Malerierne kan ses på Gammel Estrup, Danmarks Herregårdsmuseum.
Portrættet af den 11-årige Jørgen Scheel er malet af den estiske Gustav de von Lode (1694-1742) i 1729 efter levende model. Bagved Jørgen skimtes stamhuset, herregården Gammel Estrup. Som enearving til Gammel Estrup var den unge greves fremtid knyttet til herregården. Jørgen bærer på maleriet lange sorte støvler, sølvsporer, lang hvidpudret paryk og en gul silkedragt. Den unge adelsmand vender hovedet mod beskueren. Hesten er stillet an i en elegant hilseposition. Den 11-årige greve bærer både kårde og pistol. Gustav de von Lode blev ikke kendt som en stor maler, og figuren af den unge greve fremstår statisk og en anelse anatomisk ukorrekt.
Jørgen Scheel lod sig i 1738 portrættere af den franske hofmaler Jean-Marc Nattier (1685-1766) i Paris under en af sine mange Europarejser. På portrættet er han iklædt rustning med et leopardskind over skuldrene. Den lyse, pudrede paryk er i overensstemmelse med samtidens mode bundet i nakken med et sort silkebånd- et såkaldt solitaire.
Portrættet af Jørgen Scheel er udført af den svenske maler Carl Gustaf Pilo (1711-1793) ca. 1750. På portrættet bærer greven et lodsskind, som Pilo ofte anvendte som rekvisit på portrætmalerier. Under skindet anes Dannebrogordenens rød-hvide bånd, der signalerer Jørgen Scheels sociale position i samfundets absolutte top.
Portræt af Jørgen Scheel på sine ældre dage. Maleriet er udført af Jens Juel (1745-1802) i 1781. Den aldrende greve bærer Elefantordenen over den åbentstående jakke. Jakkens farve henledte beskuerens tanker på hoffets røde uniformer. Greven bærer paryk. Maleren Jens Juel var en af samtidens mest populære portrætmalere, og Jørgen Scheels hustru, Charlotte Louise Scheel von Plessen, blev også i 1781 portrætteret af Jens Juel.
Jagten på Fortiden
Materialet er udarbejdet i forbindelse med Gammel Estrup, Danmarks Herregårdsmuseums nationale formidlings- og undervisningsprojekt Jagten på Fortiden. I projektet er der produceret film og materiale til brug i undervisningen i historie på ungdomsuddannelserne. Find materialet her.