Samlet fremstilling af Danmarks historie
Tematiske samlinger af hjemmesidens materiale opdelt efter emner
Leksikonartikler om historiske emner, personer og begivenheder
Tekster, billeder, lydklip og andre kilder til historien
Få overblik med kort, tidslinjer, kongerækken og andre historiske oversigter
Interaktiv historieformidling: onlinekurser, spil, quizzer m.m.
danmarkshistorien.dk formidler historie fra fagfolk. Hjemmesiden blev lanceret i maj 2009 og hører hjemme på Afdeling for Historie og Klassiske Studier, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet.
Tekstindholdet på danmarkshistorien.dk består i stor udstrækning af leksikonartikler og kilder med kildeintroduktioner. De fleste bidrag til danmarkshistorien.dk er skrevet af forskere tilknyttet Aarhus Universitet. Vi har dog også bidrag fra fagfolk uden for AU samt universitetsstuderende. Hvis du har en idé, er du velkommen til at kontakte os.
Det er vigtigt for os, at teksterne er velskrevne og forståelige, at det faglige niveau er højt, og at form og indhold hænger sammen med webmediet. Din faglige viden skal nå modtagerne bedst muligt. Derfor har vi nedenfor samlet nogle retningslinjer og fif, du som skribent skal være opmærksom på.
[Til top]
Vi har flere målgrupper, der anvender hjemmesiden til forskellige formål, fx:
På en almindelig hverdag har vi over 10.000 besøg. Du skriver som udgangspunkt ikke til kolleger, fagfæller eller bedømmere, men til en interesseret lægmand. Hav fx en 2.g’er, en nyuddannet folkeskolelærer og en journalist i tankerne. Eller en tv-seer, der ser en genudsendelse af tv-serien Matador og gerne vil vide noget mere om krisen i 1930’erne. Hvad er deres forudsætninger, hvad ved de på forhånd, og hvad har de brug for at få at vide for at blive klogere? Tænk hele tiden på din læser, og husk at han/hun ikke nødvendigvis har faglig indsigt.
[Til top]
Leksikonartikler på danmarkshistorien.dk giver en formidlende præsentation af historiske forløb, begivenheder, fænomener, personer etc. Læseren skal have en helhedsforståelse af emnet, de vigtigste fakta samt forståelse af emnets historiske betydning. Vi bruger ikke akademiske fodnoter – hverken som henvisninger, forklaringer eller uddybninger. Fremstillingen skal være saglig og faglig. Hvis det er nødvendigt, bør du redegøre for forskellige forskningssynspunkter og -uenigheder, men ikke så artiklen fremstår som et partsindlæg. En forskningsdiskussion kan beskrives som i artiklen om Odin-figuren fra Lejre eller i artiklen om 1848-begivenhederne.
Du skal være opmærksom på følgende:
En artikel indeholder i sin grundform overskrift, manchet og underafsnit:
Desuden vil vi meget gerne have, at du i bunden af artiklen medsender:
[Til top]
Historiske kilder er hos os dokumenter og originaler fra fortiden, som vi gør digitalt tilgængelige. De fleste er skriftlige, men en kilde kan også være et lydklip, en reklame, et foto, et maleri eller en genstand. Alle kilder skal tilgængeliggøres på følgende måde:
[Til top]
Vær opmærksom på læserens forudsætninger, og giv nødvendige informationer:
[Til top]
Teksterne skal sprogligt være tilpasset både målgrupper og webmediet:
[Til top]
En overskrift skal først og fremmest være en hjælp for læseren, så han/hun hurtigt kan få overblik. Artikler har en hovedoverskrift, der dækker artiklens indhold, og underoverskrifter, der dækker et tekstafsnits indhold. Kilder har en overskrift (titel), der tydeligt placerer en given kilde i forhold til ophav, indhold og kronologi. En overskrift, underoverskift og en titel skal være:
En god overskrift til et underafsnit i en leksikonartikel om Thorvald Stauning er fx ”Staunings politiske engagement før 1906”, mens ”Den politiske cigarsorterer” vil være for indforstået og lyrisk.
[Til top]
Vi har ikke formaliseret peer-review af tekster, men stiller høje krav til faglighed og korrekthed. Derfor vil din tekst altid blive redigeret og vurderet af en fagredaktør og/eller en forsker inden for artiklens/kildens fagområde. Vores arbejdsgang er kort skitseret:
[Til top]
Vi vil gerne have din tekst så færdig som muligt. En god idé er, at du selv har opsøgt faglig, indholdsmæssig og sproglig feedback fra en kollega og/eller en bekendt i målgruppen, inden du sender den til os.
Når du afleverer en tekst til os, forventer vi, at du har: