Kilder
Kildeintroduktion:
Den norskfødte embedsmand Peter Anker (1744-1832) var fra 1786 til 1806 guvernør over de dansk-norske besiddelser i Indien. Under hans ophold i kolonien Tranquebar i det sydøstlige Indien blev der i 1799 ved en udbygning af koloniens fæstning opdaget en samling af antikke bronze-figurer fra perioden ca. 900-1200. I 1806 udgav den kunstinteresserede Peter Anker en beskrivelse af samlingen, som han bragte med hjem til Danmark, da han samme år forlod Indien.
Nedenfor er gengivet et uddrag fra udgivelsen En samling af Mythologiske Antiquer. Bragt fra Hindustan af Generalmajor Anker 1806. Samlingen befinder sig i dag på Nationalmuseet i København.
I teksten beskrev Anker de fundne genstande og den hinduistiske gudeverden. Den vidner om, at Anker havde et stort kendskab til den rige sydindiske gudeverden, respekt for den tamilske kultur samt de tamilske brahmaner (præster). Teksten viser ikke bare Ankers interesse for den levende religion i form af hinduisme, men også en viden om buddhisme, som ikke længere var udbredt i Sydindien i hans samtid, samt interesse for Indiens persisk-muslimske historikere. Anker gjorde altså et ihærdigt forsøg på at forstå sine kulturelle omgivelser og deres fortid.
Peter Ankers udgivelse fra 1806 er særligt interessant set i kontrast til, hvordan han i sine andre breve til København og Norge beskrev det tamilske samfund. På trods af den respekt, han udviste for brahmanerne og gudestatuerne, mente han nemlig også, at tamilske forbrydere kun kunne forstå deres plads som undersåtter i kolonisamfundet, hvis de blev straffet hårdt.
Her ses forsiden af Ankers udgivelse fra 1806. Foto: Det Kgl. Bibliotek
Side 2
Mythologisk Opdagelse i den sydlige Deel af Hindustan.
Under mit Ophold i Hindustan, som Gouverneur over
de Kongelige Danske Etablissementer, blev i Aaret 1799
ved en Hendelse opdaget, i Nærheden af Tranquebars
Fæstning, en Samling af Bronz-Figurer m.m., som ved
Undersøgning fandtes at henhøre til den Braminske
Mythologie, nemlig:
1. – Guden Siva. Den tredje Person i Guddommen
med hans Gudinde Bavani. Denne Gud er det ødelæggende
og regenererende Væsen, der har den største
Mængde af Tilbedere blandt Hinduerne. Hans Gudinde
har adskillige Dele af hans udstrakte Herredømme
under sin Bestyrelse, og dyrkes under forskjellige Navne.
Af Braminerne blev forsikkret, at Figuren Siva har en
Tilsats af Guld, som er paalagt i den hellige Lov at
iagttage i de Billeder af ham, der ere bestemte til
offentlig Dyrkelse, hvilet ei er Tilfældet med de øvrige
hellige Væsener.
2. – Guden Vishnu. En incarnation i hans Hyrdestand,
og anden Person i Guddommen. I denne stilling
dyrkes han af Hinduerne som Protector for Qvæg-
Avlingen. Ligeledes blev funden trende smaa Figurer,
som forestille Vishnu i hans Børneaar; i hvilken Alder
han tilbedes som Beskytter af den opvoxende Ungdom.
3. – Guden Sebabady. En Incarnation af Guden
Siva, som berettes at være nedstegen paa Jorden for at
bortjage Budha-Religionen fra den sydlige Deel af Hindustan.
Han Forestilles i en triumpherende Stilling, omringet
af en Gloria med Guden Budha under Foden.
Side 3
Hans Gudinde er Bavani under andet Navn, men
har ingen indflydelse, som Sebabadyes Gemahlinde.
”At Budha-Religionen hærskede i den sydlige Deel
af Hindustand, forinden, at den Braminske Lære fik
Overhaand, bekræftes af de Levninger, som ere
opdagede i forskjellige Egne af Landet.”
4. – Guden Ganesa. Af anden Rang i Guddommen,
samt Gemahlinde. Denne Gud er den ældste Søn af
Siva.
Han tilbedes i Hensigt at opnaae et heldigt Udfald
af de forskjellige Foretagender i Livet. Hans Elephanthoved
er et Sindbillede paa Viisdom og Styrke. –
Hans tykke Mave et tegn til Velgaaende. Hans Gudinde
nævnes ei i den Braminske Mythologie, som et
Væsen af nogen synderlig Vigtighed.
5. – Guden Carticeya. Af anden Rang i Guddommen
og anden Søn af Siva. Her forestilles han i de
yngre Aar. Han er egentlige Hinduernes Mars. I
den Caractere er han at finde i en dertil helliget Pagod,
ridende paa en Paafugl, har 6 Ansigter under en Krone
og 12 Arme i en fiendtlig Stilling.
6. – Guden Ayennar. Af anden Rang, med sine
tvende Gudinder, Burrama Davi og Bushkala Davi.
Denne Gud nedstammer fra Vishnu og Siva. Han er
et haardt straffende Væsen, i hvis Pagod alle Eeder af
Vigtighed aflægges med megen Høitidelighed.
7. – Guden Siva. I en opret Stilling. Denne Figur
har egentlig været bestemt til privat Dyrkelse, som en
Huusgud; thi Braminerne opdagede, at den ei havde den
anordnede Tilsats af Guld, som til offentlig Dyrkelse var
bestemt.
8. – En hellig Mand. – Armeret, som var Sivas
Livkarl i hans jordiske Omvandringer.
9. – En hellig Mand – som man berettede at være en Oppasser i Pagoden; hvilket hans Figur synes at bekræfte.
(spring til 5. side ……… )
Den kyndige i Støbekunsten vil indsee Vanskeligheden
at modellere en saa compliqvered og vel udført
Støbning, som fortrinlig erfares af den smukke Figur,
Sebabady, hvor Guden er af en ædlere Metal, end Guden
Budha under hans Fod med de øvrige Ornamenter.
Dette oplyser, til hvilken Høide Kunsten var stegen over
tusinde Aar tilbage, som efter Braminernes eenstemmige
Mening er disse Bronzers Ælde.
Den egentlige Anledning til de hellige Sagers Nedgravning
i Jorden var ei med nogen Vished at opdage.
De geistlige Herrer vare af Formening, at Rygtet om de
Grusomheder, som udøvedes mod den Braminske Lære
af de Mahomedanske[1] Bespottere, har formodentlig
været Aarsag i Helligdommens Nedgravning, og Indbyggernes
Undvigelse til Fjeldene i den sydlige Deel af
Landet, hvor de ere omkomne af Hunger og Elendighed.
At en Mahomedansk Magt har været inden Tranquebars
Territorium, bekræftes af den Mosque, som er
opført ved Stedet, hvor Antiquerne blev opdagede, og
hvor den Mahomedanske Lære nu findes forplantet.
Oven jorden fandtes intet Spor til Levninger af Pagod-Indretninger[2],
men ved Gravningen intraf Kalk og
Side 6
Steen. Formodentlig have Mahomedanerne benyttet
den brugbare Deel af Materialierne til deres Mosque.
Det tilbageblevende er slutteligt bortført ved oversvømmelse
af den store Caveri Flod, hvoraf en Green
løber i Nærheden af Stedet.
Udi Ferishtas[3] paalidelige Historie af Dekkan,[4] som
indbefatter de sydlige Provindser, berettes:
”At Keiser Alla ad Dien i Delhy[5] beordrede sin
General Melek Neib, i 1310, at tage de sydlige
Provindser i besiddelse med en tilstrækkelig Militair
Magt. Ordren blev strax udført med Angreb
af Kysten Coramandel, hvor Stæder og Pagoder
blev udplyndrede med den grusomste Behandling
af Indbyggerne. Saaledes blev Toget fortsat til den
sydlige Deel af Kysten, hvor Udsigt gaves til at
plyndre med Fordeel. Den standsede omsider ved
den berømte Pagod Ramesseram i Provindsen Marava,
over for den vestre Kyst af Øen Ceylon,[6] hvor
General Melek Neib opførte en Mahomedansk
Kirke med behørig Besætning af Geistlige til
Lærens Udbredelse.”
Da Provincen Marava er 40 Danske Mile sydenfor
Tranquebar, kan man med temmelig Vished bestemme:
At expeditionen under General Melek Neib gav Anledning
til Helligdommens Nedgravning og Indbyggernes
Undvigelse. Hertil er at anmærke: At ommeldte Expedition
er den eneste, som har været sendt saa langt
Syd under det Mogulske Herredømme.[7] Følgelig have
disse Antiquer lagt henved 500 Aar i Jorden, da jeg lod
dem opgrave. Man kunde Maaskee være af Formening:
at en convulsiv[8] Natur-Tildragelse havde foranlediget
de guddommelige Væseners Nedstyrtning; men intet
af den Beskaffenhed er bekjendt at have nogensinde
været Tilfældet i de sydlige Provindser af Hindustand.
Hertil er endvidere at tilføje: At Figurene fandtes
ordentlig nedlagde, som med Hensyn til at bevares.
Rygtet om de hellige Sagers Opdagelse gav Anledning
til Forsamling af Egnens Indbyggere, som ved Anskuelse
fandt, at de vare Guder af den hærskende Religion,
og følgelig berettigede til at behandles med hellig
Ærbødighed. For nu at standse den Uorden, som mueligens
derved kunde opvækkes, blev det Braminerne
paalagt at bestemme: Om de Billeder, som ved en Hændelse
have lagt i Jorden saa lang Tid i en vanærende
Tilstand, vare endnu at ansee som hellige Væsener?
Hertil blev svaret: ”At deres Helligdom var forsvunden
Side 7
ved at være udsatte for at trædes under Fødder, saavel
af Mennesker som af de ureene Dyr, men kunde ved
behørig Indvielse opnaae den tabte Agtelse, som Repræsentantere
af de høieste Væsener. Men dette foretagende
blev forbundet med en betydelig Udgivt,
da dertil maatte først opføres Pagod-Bygninger, værdig
af deres ophøiede Stilling, forinden Indvielsen kunde
udføres. Til et saa bekosteligt og vidtløftigt Foretagende
er for Tiden ingen Tamulsk[9] Regent i den sydlige
Deel af Hindustan, hvis Skatkammer kan udrede den
dertil udfordrende Capital.” Denne oplysning tilfredsstillede
Mængden, og Antiquerne bleve mig uvilkaarlig
overlerede og bragte til mit Landsted paa en høitidelig
Maade af Braminer og Folket.
For at bevidne min Erkjendtlighed, blev en Qvantitet
Riis m.m. offret til Pagoderne i Nærheden af
Stedet, og til Braminerne blev uddeelt Bettel og Riis,
som et vedtaget Beviis paa en venskabelige Agtelse.
Ordforklaringer m.m.
[1] Muslimske
[2] Pagoder bruges i danske tekster som begreb for de sydindiske templer.
[3] Persisk historiker (1560-1620)
[4] Plateau i det centrale Indien
[5] Sultan Alaud-Dîn Khaljî, sultan af Delhi (r. 1296-1316)
[6] Sri Lanka
[7] Anker forveksler to forskellige indisk-muslimske statsdannelser: Delhisultanatet (1226-1526), og det senere Moghulrige (1526-1707/1857).
[8] Krampeagtig – Anker taler formentlig om et jordskælv.
[9] Tamilsk