Teenagere og deres forbrug i efterkrigstiden, 1945-1965

Temaer

I 1945 kunne man i en artikel i Billed-Bladet læse ordet 'teenager'. Brugen af ordet i dansk presse markerede begyndelsen på en udvikling hos ungdommen, der tog fart i efterkrigstiden.  I slutningen af 1950’erne ramte højkonjunkturen Danmark, og danskerne fik flere penge til materielle goder. Det gjaldt også de unge, der fik nye forbrugsvaner, og som efterhånden blev set som en ny forbrugergruppe i samfundet.

Efter 1945 var ungdommen stadig i høj grad præget af forældrenes normer. Det var først i løbet af 1960’erne, at ungdommen for alvor begyndte at definere sig selv og dermed løsrive sig fra tidligere generationers idealer. De definerede sig selv ud fra blandt andet udseende, musik, holdninger og forbrugsvaner. Især udseendet blev en vigtig del af de unges identitet, hvilket afspejledes i reklamer for tøj og skønhedsprodukter henvendt til ungdommen.

Ungdommen havde i stigende grad svært ved at identificere sig med forældregenerationen, og dyrkelsen af idoler blev derfor en stor del af den nye ungdomskultur. De unge fandt især deres idoler i den amerikanske musik- og filmverden, men efterhånden kom også danske idoler til. Elvis Presley og Marilyn Monroe er eksempler på amerikanske idoler, der blev dyrket af mange unge danskere. De var begge med til at skabe moden for unge i 1950’erne. Moden kom primært fra Amerika og spredte sig ud til resten af verden. Det ændrede sig i 1960’erne, hvor også engelske rockbands var med til at skabe mode.

Tema

I dette tema kan du læse om teenagere og deres forbrug i efterkrigstiden 1945-1965. Der har altid eksisteret en ungdom, men det var først i efterkrigstiden, at de unge blev en selvstændig gruppe defineret ud fra deres forbrug. De gik i biografen, lyttede til ny musik og gik i ungdomsklubber. Ungdommens udvikling og deres forbrug kan du læse om i artiklen Forbrug og kultur og i kilden Ungdomsforbrug anno 1957. Flere reklamer var amerikansk inspirerede og var rettet mod ungdommen, hvilket blandt andet kan ses i en reklame for Yankie-Baren. Den ældre generation forstod sig ikke altid på de nye trends. Satiretegneren Bo Bojesen har flere gange i 1950’erne og 1960’erne tegnet teenageren i et satirisk lys. 

Musik, film og idoldyrkelse blev en vigtig del af ungdomskulturen. Inspirationen kom fra Amerika og var et led i den amerikanisering, der fandt sted i Danmark efter 2. verdenskrig. Du kan læse om tidens film, musik og idoler i artiklen Musik, film og idoler og i kilden Marilyn Monroe. I 1953 fik filmen Farlig Ungdom premiere i Danmark. Den skildrede unge, der kom ud på et skråplan, og afspejlede den ældre generations ængstelse på vegne af den nye ungdom.

I takt med højkonjunkturen fik de unge flere penge til forbrug i slutningen af 1950’erne. Især tøj blev en vigtig del af den nye ungdomskultur, fordi de gennem tøjet kunne udtrykke, hvem de var. Det kan du læse om i artiklen Mode og identitet. De unge blev inspireret af tidens store idoler og kunne få inspiration til påklædning i bl.a. blade og håndbøger. I 1960’erne opstod et hav af modetendenser, hvilket du får et indtryk af i kilden om 1960’ernes modeikon, Twiggy.

Ønsker du mere viden om perioden, kan du læse temaet Amerikanisering og dansk kultur, 1945-1965, der sætter fokus på de amerikanske strømninger, der påvirkede populærkulturen såvel som forbrugskulturen og ungdomskulturen. Du kan også læse om perioden i Danmarks historie i periodekapitlet om Efterkrigstiden 1945-1973.

Marilyn Monroe
Marilyn Monroe var et af 1950'erne og 1960'ernes helt store ungdomsidoler.