Band Aid, USA for Africa og Live Aid-velgørenhedsinitiativerne, 1984-1985

Artikler

I 1984 udkom støttesangen ”Do They Know It’s Christmas?”, der blev lavet på initiativ af den irske musiker Bob Geldof og den skotske producer Midge Ure og indspillet af den til lejligheden sammensatte irsk-britiske gruppe Band Aid. Året efter udkom “We Are the World”, der blev skrevet af de amerikanske musikere Michael Jackson og Lionel Richie og indspillet af bandet USA for Africa. De to koordinerede store velgørenhedskoncerter Live Aid blev afholdt den 13. juli 1985 på Wembley Stadium i London og JFK Stadium i Philadelphia og livetransmitteret til over 1 mia. mennesker globalt. Både sange og koncerter havde som det primære formål at indsamle penge til den hungersramte befolkning i Etiopien, der grundet borgerkrig i landet og en længerevarende tørke var udsat for en massiv fødevaremangel.    

Band Aid og USA for Africas støttesange, 1984-1985

I 1984 så den irske musiker Bob Geldof (f. 1951) fra punkrock-bandet Boomtown Rats et TV-indslag fra hungerkatastrofen i Etiopien. Hungersnøden var opstået som følge af borgerkrigen i landet og forværret af flere års udeblevet regntid. Som reaktion på dette samlede han en stor gruppe af tidens største britiske og irske musikere i gruppen Band Aid (’band-aid’ betyder plaster på engelsk). Den indspillede støttesangen ”Do They Know It’s Christmas?”, som Geldof skrev sammen med Midge Ure (f. 1953), der var musiker og producer i flere bands. Støttesangen udkom den 3. december 1984 og røg hurtigt til tops på hitlisterne, hvor den blev den bedst sælgende single i England 13 år i træk og indbragte over 100 millioner kroner.

Overskuddet fra salget skulle udelukkende gå til at hjælpe ofrene for hungersnøden i Etiopien og de omkringliggende lande i omegnen, og det blev doneret til den nyoprettede fond Band Aid Trust Fund. Formålet med fonden var at videredistribuere midlerne direkte til de hungersramte områder i Etiopien. For at vise offentligheden og de etablerede nødhjælpsorganisationer, at hjælpen var nødvendig og ville nå frem, tog Bob Geldof til Etiopien med et tv-hold og filmede de barske forhold.

Albumcover til Do they know it's christmas illustrerende vestlig overflod og hungersnød
Albumcover til singlen ”Do They Know It’s Christmas?”, udgivet af Band Aid i 1984. Billedet illustrerer kontrasten mellem julens overflod i Vesten og hungersnøden i Etiopien. Foto: Band Aid

En gruppe amerikanske musikere lod sig samme år inspirere af støttesangen fra Storbritannien. Musikerne Lionel Richie (f. 1949) og Michael Jackson (1958-2009) tog sammen med producer Ken Kragen (1936-2021) initiativ til støttesangen “We Are the World”, som blev indspillet af 45 af tidens største amerikanske musikere i det til lejligheden sammensatte band USA for Africa og udgivet den 7. marts 1985.

“We Are the World” solgte platin samme år og strøg hurtigt til tops på hitlisterne. Støttesangen indbragte 400 millioner kroner, som blev doneret til hjælpearbejde i Afrika og USA gennem den nyoprettede fond USA for Africa.

Albumcover til We are the world
Albumcover til støttesangen "We Are the World".

Velgørenhedskoncerterne Live Aid, 1985

Som en forlængelse af de to støttesange tog Bob Geldof i april 1985 initiativ til at arrangere de transatlantiske Live Aid-koncerter, der skulle foregå samtidig på Wembley Stadium i London og på JFK Stadium i Philadelphia den 13. juli 1985. På Wembley Stadium overværede 72.000 mennesker koncerten, og på JFK Stadium samledes 90.000. Det skønnes, at over 1 mia. mennesker så koncerterne livetransmitteret på selve dagen, hvor også danskere kunne se med som en del af det globale publikum. Det var resultatet af et meget stort koordineringsarbejde og en for samtiden teknisk kraftpræstation, at hele verden kunne se med.

Koncerterne blev beskrevet som de største koncerter nogensinde, både på grund af publikums størrelse, men også på grund af et line-up, der inkluderede navne som Elton John (f. 1947), Queen, Paul McCartney (f. 1942), Tina Turner (1939-2023), Bob Dylan (f. 1941) og Madonna (f. 1958). Til Live Aid-koncerterne blev der samlet over 640 millioner kroner ind til det hungersramte Etiopien.

Folkemasser og scene ved velgørenhedskoncerten Live Aid på Wembley Stadium
Velgørenhedskoncerten Live Aid på Wembley Stadium den 13. juli 1985. Over 70.000 mennesker samledes denne dag på Wembley for at høre tidens største musikere og yde deres støtte til ofrene for krig og hungersnød i Etiopien. Foto: imdb.com

Administration af støtten gennem Live Aid Trust Fund

Band Aid, USA for Africa og Live Aid-velgørenhedskoncerterne indsamlede i alt mere end 1 milliard kroner. Pengene fra koncerterne blev indsat i den nyoprettede Live Aid Trust Fund, der havde til formål at distribuere midlerne direkte videre til Etiopien. På trods af projektets gode intentioner er det dog sidenhen blevet kritiseret, at mange af de indsamlede midler til Live Aid Trust Fund formentlig endte i de forkerte lommer. Det var nemlig svært at få hjælpen frem til de hungersramte områder i Etiopien på grund af situationen i landet, hvor landets daværende diktatoriske leder Mengistu Haile Mariam (f. 1937) var i krig med oppositionsbevægelsen. Støtten fra Live Aid Trust Fund blev givet ad tvivlsomme kanaler og endte i flere tilfælde med at bidrage til oprustningen af både regeringens og oppositionens tropper. I årene efter 1985 oprustede Mengistu Haile Mariam sin hær, slog hårdt ned på oprørere og igangsatte deportationer, hvor op mod 100.000 mennesker mistede livet. Af denne grund blev der i tiden efter Live Aid-bølgen sået tvivl om, hvorvidt midlerne fra koncerterne og støttesangene i stedet for at afhjælpe hungersnøden medvirkede til en endnu større tragedie for det afrikanske land, der på daværende tidspunkt var det tredjefattigste land i verden.

Betydningen af Band Aid, USA for Africa og Live Aid 

Live Aid-koncerterne satte i samtiden forholdene på det afrikanske kontinent på dagsordenen, især hos det unge publikum i Vesten. Koncerterne er dog også blevet kritiseret for at have haft en negativ påvirkning på Vestens billede af Afrika, og derudover viste det sig, at hjælpen fra de velmenende popmusikere og globale borgere muligvis var med til at forværre situationen i Etiopien.

Støttesangene og kæmpekoncerterne inspirerede samme år lignende initiativer i andre lande, og det kom i Danmark til udtryk ved udgivelsen af støttesangen “Afrika” og koncerten Rock for Afrika i 1985. Siden 1985 har der i Danmark og resten af Vesten været tradition for at udgive støttesange og lave koncerter til gavn for nødstedte mennesker i verdens udviklingslande, især på det afrikanske kontinent.