Kilder
Kildeintroduktion:
I perioden fra 1819 til 1822 opholdt Ove Muus sig i Bengalen i det nordøstlige Indien, hvor han handlede med det blå farvestof indigo. Her boede han i begyndelsen ved handelsstationen i byen Serampore (Frederiksnagore), der var en dansk koloni fra 1755 til 1845.
Under sit ophold skrev Ove Muus breve, hvor han bl.a. fortalte om sit syn på den indiske kultur, befolkningen i Bengalen, deres religion og kastesystemet. Brevene blev i 1825 trykt og udgivet i Magazin for Rejseiagttagelser. Det var et dansk magasin, hvori der blev samlet beskrivelser af ”eksotiske” folk og anderledes skikke til et nysgerrigt publikum i Danmark. Nedenfor er gengivet et uddrag af side 24 til 30 fra et af Ove Muus’ breve sendt d. 18. november 1819.
Serampore var i slutningen af 1700-tallet en vigtig handelsby, men i begyndelsen af 1800-tallet, da Ove Muus opholdt sig der, var meget af handlen flyttet til Kolkata i Britisk Indien. I brevet beskrev Muus sit møde med den anderledes indiske kultur, som i hans øjne stod i direkte modsætning til den nordeuropæiske, lutheranske og borgerlige kultur. Muus’ kritiske betragtninger kan ses som et eksempel på europæiske ideer om Indien i begyndelsen af 1800-tallet. Han havde ikke meget til overs for den indiske samfundsindretning, hinduismen og befolkningen, og han mente, at bengalerne snart ville 'indse' den europæiske kulturs overlegenhed og efterfølge den.
I brevet skriver han bl.a.: ”jeg har aldrig seet Magen til den Dorskhed og Stupiditet, som hersker blandt Tjenestefolkene. Var jeg vant til at ærgre mig over Smaating, fik jeg intet andet at bestille hele Dagen….”.
Side fra breve fra Bengalen med gotisk skrift.
Serampore d. 18de Novbr. 1819
Side 24
Jeg veed, at De er af den Mening, at jeg
lever her blandt gode Mennesker; ogsaa jeg havde
engang samme Tro, og glædede mig ret i Tankerne
over det Liv jeg ventede at tilbringe her blandt
de af Haafner beskrevne Indianere; men hvorledes
er jeg ikke bleven skuffet i min Forventning! Istedenfor
disse ærlige godmodige Folk, har jeg funden
dem at være, især den simple Classe, løgnagtige,
tyvagtige og drikfældige, og hvad de høiere Caster
angaae, da er Skinhellighed, Løgnagtighed og Sluhed,
Hovedstrækkene i deres Character. Sircarene[1],
Kjøbmændene som for det meste ere Brahminer,
søge paa alle mulige Maader at bedrage Enhver som
har at bestille med dem, og ere saa udlærte i Kjøbmandskneb,
at Europa neppe kan fremvise Mesteren;
at finde en ærlig Sircar, er som en undtagelse
Side 25
fra Reglen. Mod Enhver, som de kan vente
at fortjene noget ved, ere de underdanige og smigrende
til Væmmelse, men Gud hjelpe den Europæer,
som skulde være nødt til at trygle dem om
Hjelp, han maatte hellere ønske at være falden i
Canibalernes Hænder.
(…………)
(fortsat side 25)
Den herskende Religion her er, som i hele
Indien, Brahmas bekjendte Lære[2], dog findes der
en stor Deel, vist over en tredie Deel, som have
antaget den mahomedanske, deres Overvinderes,
Religion.
Brahma’s Troesbekjendere erkjende Tilværelsen
af en almægtig, alvidende og allestedsnærværende
Gud, men have dog adskillige andre Hjelpe-Guder,
f. Ex. en for den frembringende, og en for den
ødelæggende Kraft; den første tilskrives alt Godt,
den sidste alt Ondt.
Side 26
Overhovedet taget, indeholder denne Religion saa
mange fortræffelige fornuftvigtige Grundregler, som
ingen uden den christelige kan fremvise Magen til,
men Brahma’s Efterfølgere have efterhaanden tilføjet
saa mange urimelige Skikke, som paa en Maade
gjør deres Liv til en Kjæde af latterlige Ceremonier.
Saaledes er det Tilfældet med Folkets Inddeling
i forskiellige Caster. Brahma inddelte kun
Folket, lig Ægypterne, i 5 Caster, nemlig Præste-Kriger,
Agerdyrknings- Haandværks- og Hyrdecasten,
men nu have disse igien deelt sig i hundrede Smaaekaster,
og, da der er Kasts Fortabelse for den som
gaaer ind i en Andens Rettigheder, kommer man i
den besynderlige Nødvendighed at behøve en halv Snes
Mennesker, hvor eet var tilstrækkelig; saaledes maae
vi, i vor lille Husholdning, bruge 6 forskiellige
Caster, og hvormange der end er, maae man heller
gjøre enhver Ting selv, thi jeg har aldrig seet
Mage til den Dorskhed og Stupiditet, som hersker
blandt Tjenestefolkene. Var jeg vant til at
ærgre mig over Smaating, fik jeg intet andet at
bestille hele Dagen; men, da jeg veed, hvor skadelig
for Sundheden Ærgrelse er her i Indien, har
jeg foresat mig, at tage Tingen gandske koldsindigen,
hvorved man og kommer længst frem her. Kun en
eneste af alle Betjenterne i Huset vil spise af den
Mad vi have berørt, da alle Europæer høre til
den laveste Caste, og det er dem forbuden at røre
Side 27
eller spise anden Mad, end den som bliver lavet
af dere egen, eller højere Caste. Det er derfor
nødvendigt, ved de mange Lejligheder hvor de Rige
ere nødsagede til at bespise de Fattige, at en Brahmin
af den højeste Rang maae forrette Kokkens Tjeneste
i Paasyn af alle Gjæsterne, da uden dette,
ingen vilde røre det mindste af Maden, naar man
undtager den ringeste Casts medlemmer.
Er en Hindu nok saa sulten, og jeg, imedens
han spiser, blot rører ved hans Legeme, kaster han
strax det Hele bort, og maae strax ud i den helige
Flod for at rense sig.
Floden Ganges, som har sit Udspring i Tartariets
Bjerge, frugtbargjør saa at sige hele Bengalen
ved de mangfoldige Arme, i hvilken den deler
sig, og det er derfor, at den bliver betragtet som
en Gud. Enhver af Brahma’s Bekjendtere maae,
i det mindste engang hver dag, bade sig i den.
Ved deres Fester maae de offre Blomstrer, Fødevarer
og Penge til den, og jeg var engang Øjevidne til,
at en Moder kastede sit 3 Aars gamle Barn ud i
den rivende Strøm, for at forsone Guderne for en
af hende begaaet Forbrydelse. Om jeg end havde
buden al Verdens Rigdomme, for at redde Barnet,
havde det dog været forgjæves, thi Hinduerne vilde
før lade deres Liv, end røre ved det til Guden
bestemte Offer.
Side 28
Bliver en Mand syg, bringes han til Flodbreden
og lagt nøgen paa det vaade Leer, for ved
dets underfulde Kraft at blive cureret, og ligesom
Sygdommen tager til, forlænges Opholdet ved Revieret.
Naar Doctoren slutter, at han ikke kan
leve, eller Familien ønsker at blive ham quit,
tilstoppe de blot hans Mund og Næse med Leer, og
saa er det forbi.
(……………)
(fortsat side 28)
Ogsaa her lige saavelsom i ethvert Land, hvor
der hersker en urigtig Forestilling om det guddommelige
Væsen, findes mange som indbilde sig at
være Gud behagelige, ved at spege og pine deres
Legeme. Saaledes findes der Nogle, hvis Hænder
have været sammensluttede i mange Aar, saa at
Neglene voxe ud paa en anden Side, Andre gaae
bestandig med opløftede Arme, nogle gaae omkring
Side 29
paa Knæerne, Andre skjære Øjelaagene af og staae
hele Dagen stirrende op mod Solen, og de som
ret vil være Gud behagelige, bygge sig Jordhytter,
hvor de blive liggende deres hele Levetid, uden at
røre dem fra stedet. Oppe i Patna[3] skal der saaledes
være en Mand, som har ligget paa en Plet
siden 1769; altsaa omtrent 50 Aar, men han
skal ogsaa nu være et Uhyre mere lig, end en
menneskelig Skabning.
Det er en antaget Mening, at det ikke vil
vare længe førend en Forandring vil finde Sted
med Hensyn til de Infødtes Forhold til Europæerne,
og i Calcutta er Begyndelsen allerede skeet, da en
rig Kjøbmand af Brahmin-Casten gjorde et Gjæstebud
for det engelske Compagnies civile Betjente i sit
eget Hus, og der fandtes baade Skinke og andet
Kjød i Overflødighed paa Bordet, som efter Hinduens
Religionsbog skulde have Castsfortabelse til Følge,
men Præsterne turde ikke sige noget, da han er
baade mægtig og rig; og snart ville andre følge
hans Exempel. Dog vilde, siger Man, Nogle see
med skjæve Øjne til denne Forandring,
da det strider mod de politiske Grundsætninger, og det er af
samme Grund at Missionærene først for et Aar
siden fik Tilladelse at oprette et Capel i Calcutta,
hvor der 2 Gange om Ugen prædikes Christendom
paa Bengalsk, men, hvormegen Umage de end gjøre
dem for at omvende, findes der dog kun meget faae
Side 30
som ville lade sig døbe af Missionærene, da den
Sect, hvortil de alle høre, er Gjendøbernes,[4] som
fordre en streng Udøvelse af de christelige Pligter,
hvilket de Indfødte ikke ville indlade sig i. Derimod
gjør den portugisiske Kirke, saavel i Calcutta som
her i Serampore og mange andre Steder, mere Lykke
med at faae Proselyter, da den catholske Religions
sandselige Tendens er mere overeenstemmende med
deres Character.
(……….)