Kilder
Kildeintroduktion:
Den socialdemokratiske kongres, som blev afholdt i januar 1957, modtog en henvendelse fra 79 intellektuelle, som var bekymrede for, at der var ved at opstå en ny kulturkløft som følge af, at den teknologiske udvikling gik stadigt hurtigere. Den store frygt var, at det enkelte menneske skulle segne hen i et monotont liv i skyggen af denne udvikling. Henvendelsen betonede vigtigheden af, at man ikke ensidigt tog hensyn til de tekniske behov i samfundet, men også tog hensyn til de kulturelle og uddannelsesmæssige behov.
De 79 havde ikke høje tanker om den stadigt større udbredelse af populærkulturen. Henvendelsen blev positivt modtaget på kongressen, men udmøntede sig dog ikke i konkrete initiativer i første omgang. Større initiativer til udbredelse af folkeoplysning og formidling af (fin)kulturen blev først etableret i forbindelse med oprettelsen af kulturministeriet i 1961. Andre steder blev henvendelsen kritiseret for at være rettet til Socialdemokratiet, idet denne diskussion med rette kunne være ført i Folketinget.
Henvendelse fra 79 intellektuelle til Socialdemokratiets kongres 1957
Vi føler et behov for at komme med denne henvendelse, fordi vi er utrygge overfor fremtiden. Vi finder, at Danmark trods fremgang på nogle områder dog står i fare for at stagnere på mange andre.
De vældige tekniske og videnskabelige omvæltninger, der er undervejs kan ved misbrug bringe mennesket i fare. Den tekniske udvikling har bevirket stigende produktion og har befriet befolkningens store flertal fra materiel nød. Uanset folkestyrets vækst er der dog hos det store flertal en følelse af magtesløshed overfor det mægtige teknisk-økonomiske-politiske maskineri, som menneskene ganske vist selv har sat i gang, men som de føler, at de ikke kan overskue og beherske. Vor ídeverden præges i stigende grad af pressen, ugebladene, filmen, radioen og fjernsynet, og standardiseres på betydningsfulde områder af den kommercielle reklame og en småborgerlig angst for at afvige fra andre.
Spørgsmålet er, om den øgede fritid og velstand, som forhåbentlig vil følge de tekniske fremskridts spor, skal resultere i yderligere vækst i det passive kulturliv eller i en aktivisering og selvstændiggørelse af det enkelte menneske. En forskydning i den sidste retning kan ikke forventes at komme af sig selv, men forudsætter en aktiv samfunds- og kulturpolitik sigtende på frigørelse af de menneskelige kræfter til kulturel selvvirksomhed. Og løsning af samfundsspørgsmålene. Vejen hertil er både en omfattende kulturreform og en grundlæggende forbedring af utilfredsstillende samfundsforhold. En kritik og reform af opdragelsen, skolen, pressen og folkeoplysningen er mere nødvendig end nogensinde. Det, der er behov for, er både et kulturprogram og et helhedssyn, der peger frem mod større kulturel aktivitet.
Det er af afgørende betydning, at der foregår en skoledebat, der ikke begrænses til lærerorganisationer og folketing, men når ud til hele befolkningen. Skolesagen er hele samfundets sag, og der er grund til at gøre opmærksom på den store sociale og menneskelige betydning, som enhedsskolen må have. Det må dog ikke blot være skolens struktur, men i lige så høj grad dens målsætning, indhold og metoder, som tages op til kritisk revision.
Det gamle skel mellem den såkaldte dannede klasse og ”almuen” er i færd med at forsvinde, men i stedet er ved at opstå et svælg mellem de højt specialiserede inden for naturvidenskab, teknik og økonomi på den ene side og den øvrige befolkning på den anden side. Gennem et omfattende oplysningsarbejde, der allerede bør indledes i skolen, må befolkningen orienteres om grundlaget for det samfund, hvis udformning den er ansvarlig for.
I erkendelse af faren for en ensidig teknisk indstilling må det humanistiske islæt i opdragelsen hævdes med særlig styrke. Det er her ikke nok, at man skænker gymnasieskolen og realskolen opmærksomhed. Udover disse findes et kompleks af andre uddannelsesformer, hvor man i langt højere grad end hidtil bør give mulighed for en alsidig menneskelig orientering. Man har her hidtil svigtet med hensyn til at anlægge et sammenfattende syn på ungdommens problemer.
En forudsætning for den tekniske udvikling er uddannelsen af nye grupper af arbejdere med rigt varierende kvalifikationer og deres uddannelse og omskoling er et påtrængende problem.
Det er endvidere væsentligt for udviklingen, at der ydes virkningsfuld støtte til forskningen og uddannelsen af højt kvalificerede inden for de videregående studier. Og selvom det er nødvendigt i særlig grad at fremme den teknisk-naturvidenskabelige forskning, må man også her være faren for ensidighed bevidst og ikke svigte de humanistiske og sociale videnskaber og den kunstneriske skaben i alle dens former.
Den moderne naturvidenskab har åbnet et mere omfattende verdensbillede for os, end vi på noget tidspunkt har kunnet forestille os i vor fantasi. Mere end de dogmatiske og ortodokse systemer, de være sig af religiøs eller politisk natur, er det overalt de åbne muligheder, der tiltrækker os, og opleves som noget positivt, der giver anledning til store forhåbninger om den kommende udvikling.
Vi retter denne henvendelse til Socialdemokratiet, fordi vi mener, at dette, Danmarks største politiske parti, bør have særlige muligheder for og særlig pligt til at lede udviklingen ind i de rette baner. Også i andre partier kan der forekomme forståelse af disse spørgsmål, men det kan næppe forventes, at politiske bevægelser, der bygger på kommunistiske eller konservative grundsynspunkter, med konsekvens kan lede den fremtidige udvikling i den retning, der her er peget på.
Den tekniske udvikling, demokratiseringsprocesser og de hermed forbundne frihedsbevægelser ude i verden gør det klart, at en nærmere tilknytning mellem håndens og åndens arbejdere er en væsentlig forudsætning for, at man kan løse den kommende tids kulturelle, sociale og tekniske spørgsmål.
Derfor appellerer vi til Socialdemokratiet og anmoder dette partis kongres om at inddrage de her fremsatte synspunkter i sin debat og tage dem i betragtning ved sine beslutninger.
Sigurd Højby, rektor
Else Kappel, journalist
Hal Koch, professor
Kaj Linderstrøm-Lang, professor
Hans Lollesgaard, tegner
Christian Møller, professor
Hans Andreasen, forfatter
Niels Banke, underdirektør
Solveig Aakjær Bjerre, frue
Einar Nielsen, kommunelærer
Mogens Pihl, lektor
Halfdan Rasmussen, forfatter
Peter Bredsdorff, arkitekt, professor
Georg Christensen, seminarieforstander
Poul Dam, højskolelærer
Villy Reunert, redaktør
Victor Schiøler, formand for fællesrådet for udøvende kunstnere
Ellen Siersted, filmkonsulent
J. Elkjær-Hansen, skoleinspektør
J. Falbe-Hansen, overlæge
Harald Flensmark, pastor
Hans Sølvhøj, afdelingschef
Carl Thomsen, stadsbibliotekar
Kirsten Auken, dr. med.
Henning Friis, statskonsulent
Erik Halvorsen, redaktør
Poul Henningsen, arkitekt
Karl Bjarnhof, forfatter
Kaj Bom, magister
Tyge Bøcher, professor
Hans Lyngby Jepsen, forfatter
Bent A. Koch, journalist
Per Krarup, rektor
Viggo Clausen, journalist
Jørgen Dich, professor
Helmuth Gottschalk, forfatter
Tage Larsen, seminarieforstander
Paul Mortensen, skoleinspektør
Ebbe Neergaard, direktør
Johs. Feldvoss, skoledirektør
Rikard Frederiksen, lektor
Erik Knudsen, forfatter
Anne-Marie Nørvig, skoleinspektør
Erik Kaufmann Rasmussen, byplaningeniør
P. Nørregaard Rasmussen, professor
Svend Heinild, afdelingslæge
Henning Ipsen, forfatter
Inger Moe, forfatter
Harald Sandbæk, pastor
Eva Raae Schultz. Stadsbibliotekar
Ib Spang-Olsen, tegner
C. C. Kragh-Müller, skoleinspektør
Martin Larsen, lektor
N. J. Rald, provst
Lise Sørensen, forfatterinde
Carl Aude-Hansen, driftschef
Knuth Becker, forfatter
Poul F. Møller, dr. med.
Helge Nielsen, kunstmaler
Olaf Schmidt, lektor
Erling Bjøl, journalist
Georg Buchreitz, rektor
Karl O. Christiansen, universitetslektor
Karl Max Rasmussen, skoleinspektør
Alf Ross, professor
Svend Wiig-Hansen, billedhugger
Svend Danø, universitetsadjunkt
Svend Erichsen, redaktør
Bodil Farup, klinikchef
Vera Skalts, direktør
Svend E. Stybe, magister
Sigfred Pedersen, forfatter
Kate Fleron, redaktør
Franz From, professor
Aase Hauch, børnehaveleder
Bodil Wilhelmsen, skoleinspektør
Sven Henningsen, prof., dr. phil.
Jørgen Vedel-Petersen, programsekretær