Kilder
Kildeintroduktion:
Efter afslutningen på 2. verdenskrig og dermed også den tyske besættelse af Danmarks, vedtog Socialdemokratiet på sin kongres den 19. til 22. august 1945 valgmanifestet 'Fremtidens Danmark', der for størstedelens vedkommende var skrevet af Jens Otto Krag (1914-1978), der senere blev statsminister. Dette arbejdsprogram skulle vise vejen fremad for efterkrigstidens Danmark. I 'Fremtidens Danmark' fremsatte socialdemokraterne flere nye idéer og teorier, til hvordan økonomiske kriser som de, der i 1930’erne skabte grobunden for nazismen i Tyskland og senere krigen, gennem planlægning kunne undgås.
I valgmanifestet blev der især lagt vægt på at opnå fuld beskæftigelse og på statens centrale rolle som koordinator i opbygningen og styringen af både industri og handel. Programmet var dels inspireret af erfaringer med statslig regulering af økonomien under mellemkrigstidens kriser og under besættelsen, dels af den engelske økonom John Maynard Keynes (1883-1946), ifølge hvem staten skulle støtte og regulere samfundsøkonomien, bl.a. med iværksættelse af store offentlige arbejder i tilfælde af økonomiske kriser.
Disse idéer (keynesianisme) pegede fremad imod den velfærdsstat, som i 1960’ernes Danmark begyndte at tage form med en højkonjunktur, der bl.a. var årsag til store reallønsstigninger. Her begyndte staten at gå aktivt ind i samfundsøkonomien, bl.a. med en udjævning og omfordeling af indkomsterne, som til gengæld betalte for en udvidelse af offentlige institutioner som sygehus-, skole- og socialvæsen.
- Socialdemokratiet har baade Viljen og Planerne
- Hvilke Maal stiller vi op?
- Hvilke Midler vil vi anvende?
- Kampen mod Kriserne
II. Økonomisk Demokrati og Effektivitet
- Nye Organer, der skal bringe Demokrati og Plan i Nationens Økonomi
- Administrative Reformer
III. Industrien i Samfundets Tjeneste
IV. Udenrigshandelen og Samfundet
- Nye Veje for Importreguleringen - Den lille Industri og Haandværket skal med i Eksporten
- Valutacentralen
- Et nyt System
- Eksporten maa fremmes
V. Højfinansen under Folkestyrets Kontrol
- Bankerne
- Forsikringsvæsenet
VI. Ulykkes- og Sygeforsikringen
- Socialisering af den lovpligtige Ulykkesforsikring
- Sygeforsikringen
- Socialdemokratiets politiske, sociale og kulturelle Krav
- Valg og Forfatningsændring
- Udenrigspolitik og Forsvar
- Beskæftigelsespolitik, Handelspolitik, Løn, Priser og Hjemmenes Forsyning
- Arbejder-, Tjenestemands- og Funktionærspørgsmaal
- Socialdemokratiets kulturelle Krav
- Socialdemokratiet og Ungdommen
- Sociallovgivningen
- Alders- og Invaliderenten
- Sikring i Tilfælde af Sygdom og Ulykker
- Familien, Moder og Barn
- Arbejderbeskyttelse m. m.
- Arbejdskort, Karenstid m. m.
- Anden Forsorg
- Oprettelse af Socialinstitut
- Skattepolitikken
FREMTIDENS DANMARK
Socialdemokratiets Politik
I Efteraaret 1944 nedsatte Socialdemokratiet tre Udvalg bestaaende af sagkyndige Personer til Undersøgelse af Spørgsmaal om den almindelige økonomiske Politik, Landbrugets Problemer og Fiskeriets Forhold.
Udvalgenes Betænkninger blev forelagt Socialdemokratiets Kongres i August 1945, som tiltraadte Betænkningerne med et Par uvæsentlige Ændringer og Tilføjelser. Disse Betænkninger bringes i det følgende tillige med det Program for den nærmeste Fremtids politiske, sociale og kulturelle Arbejde, som Kongressen ligeledes enstemmigt har tiltraadt.
Vi har optrykt dette Materiale i nærværende Bog i Haabet om, at Bogen vil kunne være en værdifuld Hjælp i Drøftelserne af Arbejderbevægelsens Stilling til Fremtidens Problemer
Socialdemokratisk Forbund
I. Indledning
Et Mareridt er endt.
Danmark er frit.
Over hele Verden har Freden holdt sit Indtog.
Hvorledes bliver denne Fred? Vi ønsker, at det maa blive en lykkelig Tid - men vi er ikke sikre paa, at Ønsket opfyldes. Tværtimod ved vi, at store politiske og økonomiske Vanskeligheder truer Fremtiden, maaske Freden selv.
Danmark har en bedre Udgangsposition end noget andet europæisk Land, der har været inddraget i Krigen. Intet Folk er materielt kommet saa godt gennem Sværdtiden som vi. Det tyske Angreb paa Europas Frihed er druknet i Blod, og Tysklands Byer er delvis lagt i Ruiner. Men desværre var det ikke alene i Angriberlandet, at Lysene sluktes, Husene knustes og Folket decimeredes. Ogsaa andre Nationer ramtes. Vi derimod har det væsentligste i Behold: Byerne, Transportnettet, Produktionsapparatet, Mændenes og Kvindernes Liv og Førlighed.
Dette giver Danmark alle Betingelser for en god Start.
Alligevel er det ikke uden Bekymring vi retter Blikket og Tankerne fremad. Adskillige Farer truer Verdens Velstand og Lykke, ogsaa Danmarks.
Krige kan vælte Tyranner fra Tronen eller sætte dem paa Tronen; Krige kan ændre Landegrænser, give nogle Folk Frihed og andre Undertrykkelse. Krige kan være imperialistiske Magters Kamp om økonomiske Privilegier - det kan ogsaa være en Række Nationers forenede Kamp om at slaa et Voldssystem til Jorden. Krige knuser Magt, skaber ny Magt, flytter og omfordeler Magten - men Krigen i sig selv løser ingen Problemer.
Verden er siden 1939 blevet en nazistisk Trusel kvit, men tilbage staar et økonomisk System, der ikke formaaede at løse Førkrigstidens Problemer. Dette økonomiske System har i samme Grad som Krigen bragt Sved og Taarer over Menneskeheden, naar Kriserne, Nøden og Arbejdsløsheden for Alvor svang Pisken. Disse tilbagevendende Kriser havde en ikke uvæsentlig Andel i de politiske Rystelser, der igennem Trediverne truede Demokratierne og Freden for til sidst at føre til Nazismen og Krigen. Før vi har ændret dette System, har vi ikke renset ud hverken til Bunds eller til Tops. Krigen og Krigsøkonomien har rokket alvorligt ved dette System. Nu maa det aldrig vende tilbage. Det formaaede ikke at løse Førkrigstidens Problemer - og det vil endnu mindre kunne løse Efterkrigstidens. Det vil blive en Kilde til nye Kriser, mere Arbejdsløshed - maaske til nye Nazismer og nye Krige.
Det er ligegyldigt, hvad man kalder dette økonomiske System. Vi Socialdemokrater plejer at kalde det Privatkapitalismen. Maaske kunde man i moderne Tid med større Ret kalde det Monopolkapitalismen, fordi det domineres af monopolagtige Sammenslutninger (Karteller, Truster, Syndikater, Prisaftaler), der ikke er dannet med det Formaal at forbedre og billiggøre Produktionen, men tværtimod for at skabe større Gevinst til Virksomhedernes Ejere.
Karakteristisk for det nuværende System er:
- de urimelige Uligheder i Indkomst- og Formuefordeling,
- de stadig tilbagevendende Kriser,
- de Skel, der sættes i Befolkningen økonomisk, uddannelsesmæssigt og kulturelt.
Mest iøjnefaldende er Kriserne. Med uregelmæssige Mellemrum bliver Samfundet sygt. Produktionen og Samhandelen gaar tilbage med rivende Fart. Hele Verden bliver fattigere. Fabrikker og Miner gaar i Staa eller kører paa delvis Drift. Jord ligger udyrket hen. Prisfald rammer Producenterne med Fattigdom og Afgrøderne tilintetgøres for at standse Faldet. Alle taber i Indkomst, men værst rammes de smaa i Samfundet. Arbejderne af Arbejdsløshed, Haandværkere, Fiskere, smaa Landbrugere og Industridrivende af Afsætningsvanskeligheder og Prisfald. Det kapitalistiske Samfunds Fejl rammer ikke Arbejderne alene, men hele den brede Befolkning.
At disse Kriser i Mellemkrigsaarene blev stedse haardere og mere langvarige beror ikke paa nogen Tilfældighed. Teknikkens Vækst gav Produktionsevnen et umaadeligt Stød fremad. Specialisering og Arbejdsdeling gjorde Nationer og Verdensdele mere og mere afhængige af hverandre. Men Samfundenes økonomiske Organisation holdt ikke Trit hermed. Produktionsevnen steg hastigere end Afsætningsmulighederne.
En af Hovedaarsagerne hertil er netop at finde i Indkomstuligheden. Befolkningens Indkomst og Forbrug var ikke stor nok til at sikre den enormt voksende Produktions Afsætning. For at hindre Kriserne maa Befolkningens Forbrug bringes i Vejret og holdes fast paa et højt Niveau. Den brede Befolknings Leveniveau maa sættes i Vejret i mindst samme Takt som den, hvori Produktionen stiger.
Gribes der ikke ind fra Samfundets Side, vil der imidlertid ske det modsatte. I Stedet for at sætte Forbruget i Vejret, saa Produktionsmulighederne kan udnyttes fuldt ud, vil Erhvervslivet søge at tilpasse Produktionen til det lavere Forbrug. Dette sker gennem Aftaler om Produktionsbegrænsning og Priser, Forhindring af tekniske Fremskridt og Udelukkelse af Konkurrence for at fastholde Profitten. Men denne private Monopolisme maa hindres ved Samfundets Indgreb.
Kriserne og Arbejdsløsheden er Udtryk for et Spild af Værdier, et Sløseri som det moderne Samfund ikke kan være bekendt, og som den forarmede Efterkrigsverden ikke har Raad til. Den Kritik, som Socialdemokratiet gennem Aartier har rettet mod Kapitalismen, maa nu vinde Tilslutning hos Befolkningens Flertal.
Ogsaa for Demokratiets Sag er en Ændring i Systemet vigtig. Det danske Folk er kommet til at elske de demokratiske Friheder som aldrig før. Men rammes store Dele af Befolkningen af de Lidelser, en permanent Arbejdsløshed medfører - og kan Demokratiet ikke løse de sociale Problemer, da maa man være forberedt paa, at haardt ramte Medborgere føler Fristelse til at prøve andre Veje. Men den Situation bør aldrig opstaa. Demokratierne maa vise, at de ikke alene kan vinde Krige, men at de ogsaa kan skabe social Tryghed.
Kapitalismens Selvmodsigelse er, at der er Perioder, hvor der er ”Overproduktion”, d. v. s. hvor Varerne ikke kan afsættes til Trods for, at der samtidig er store Befolkningslag, der mangler disse Varer, savner Klæder og Sko, Møbler og Husgeraad, rummelige Boliger, vitaminrig Føde o. s. v. Dette maa fælde Dommen over Førkrigstidens Økonomi.
Den liberalistiske Kapitalisme var medvirkende til at bane Vejen for Fremskridtet. Nu er Kapitalismen blevet monopolistisk, den er blevet en Lænke for Udviklingen, en Barrière for Vejen fremad.
Men Menneskeheden kan - i sin Stræben mod bedre Tilstande - ikke standse her. Vi maa videre frem. Derfor maa Lænkerne hugges over, Hindringerne knuses.
*
Der er andre Vanskeligheder i Sigte for det danske Samfund end dem, der affødes af den monopol-kapitalistiske Økonomis Kriser.
Raastoflagrene er tømt og nye Tilførsler usikre.
Det danske Produktionsapparat er nogenlunde uskadt, hvilket er en Lykke for os. Men er det fuldt moderne? Krigen har givet store tekniske Fremskridt, som vi ikke kender. Nye Stoffer er blevet opfundet, Textilvarer af Nylon; Biler, Møbler og Huse af pressede Materialer; syntetiske Raastoffer, der kan konkurrere med de naturlige, og meget mere, som vi ikke producerer. De krigsførende Landes Industrier er blevet gennemorganiserede, saa de arbejder med den højst opnaaelige Effektivitet.
Hos os har en saadan Rationalisering eller Effektivisering ikke været mulig. Tværtimod er alle vore Krigsreguleringer bygget op efter det konservative Princip, at Produktion og Handel skal følge de gamle Baner. Enhver Erhvervsvirksomhed, der bestod før Krigen, har kunnet eksistere videre, uanset om den var god eller daarlig.
Dette har intet med Socialisme eller Planøkonomi at gøre. Det er en Form for Statsregulering, der i Førkrigstiden var nødvendig for at komme Krisen til Livs og sikre Produktionsfremgang og Arbejde til de ledige Hænder. Men nye Tider vil kræve nye Veje. Danmarks Økonomi maa i Effektivitet ikke staa tilbage for Udlandets. Danmark bør i Stedet - trods sin Lidenhed - ligge et Hestehoved foran andre Nationer i Kraft af Befolkningens Dygtighed og Initiativ.
I Øjeblikket er der god Brug for danske Produkter i Udlandet, saavel Landbrugs- som Industrivarer. Men Verdenshandelen er desorganiseret, og det vil tage Tid at faa den genrejst. Det er at forudse, at Afsætningen af danske Produkter vil blive sværere. Og Danmarks Kaar er mere end noget andet Lands afhængig af Udlandet. Vi er derfor klare over, at Overgangsvanskelighederne bliver overordentlig store, og at en ny stor Arbejdsløshed truer.
Af alle disse Grunde maa der lægges Planer for dansk økonomisk Politik i den Tid, der kommer. Ved de enkeltes Initiativ alene eller ved tilfældige Kompromiser og forhastede, slet forberedte Ordninger genrejses dansk Velstand ikke. Derfor har det danske Socialdemokrati udarbejdet dette Program.
Alle er enige om, at en ny og bedre Verden - et nyt og bedre Danmark - maa bygges op. Men det nye og bedre kommer ikke af sig selv - ikke automatisk. Nogen maa have Vilje til at skabe det - nogen maa have gennemarbejdede Planer om, hvordan det skal gøres.
Socialdemokratiet har baade Viljen og Planerne
Danmark er blevet fattigere under Krigen.
Det maa genrejses!
Nye Verdenskriser truer.
Deres Virkning paa vort Land maa afbødes!
Produktiviteten i dansk Økonomi sakker agterud.
Erhvervslivet maa effektiviseres!
Det er ikke nok at genvinde, hvad der tabtes under Krig og Besættelse. Vi maa videre frem. De sociale Problemer maa løses. Dette kræver en planøkonomisk Samfunds- og Erhvervspolitik. Den Politik vil det danske Socialdemokrati føre.
Hvilke Maal stiller vi op?
De tre Punkter, der rummer Hovedlinierne i Socialdemokratiets Efterkrigspolitik, er:
1. Fuld Beskæftigelse.
Alle arbejdsdygtige danske Borgere skal have Arbejde paa menneskeværdige Vilkaar.
2. Social Tryghed.
Naar hele Folket er i Arbejde, bliver Produktionen større. Der maa sikres en ligelig Fordeling af dette større Samfundsudbytte.
Social Utryghed, svigtende Stabilitet i Erhvervslivet, snavsede og usunde Boliger, Fattigdom, Nød som Følge af Sygdom, Uvidenhed og utilstrækkelig Uddannelse paa Grund af smaa Kaar - er de Onder, der skal bekæmpes. Reallønnen skal hæves, og de sociale Ydelser højnes. Ogsaa det lille Landbrug, Haandværkerne og de smaa Næringsdrivende skal have en rimelig Arbejdsfortjeneste.
3. Effektivitet og Demokrati i Erhvervslivet.
Fuld Beskæftigelse og social Tryghed er ikke nok. Der maa banes Vej for videre Fremskridt i det økonomiske Liv. Den danske Produktionsevne maa øges og ingen Produktionskræfter være uudnyttede. Produktionen maa effektiviseres. Dette skal naas ved at bringe Plan og Orden i det økonomiske Liv. Samtidig skal Arbejdere, Funktionærer og Forbrugere sikres Medindflydelse paa Produktionens Ledelse. Gennem et industrielt Demokrati skal Kræfter frigøres, som kan virke ikke alene for Arbejdernes og Funktionærernes Interesser, men ogsaa for Produktionens Forbedring.
Alle Kræfter i det danske Folk maa samvirke, for at disse Maal kan naas.
Hvilke Midler vil vi anvende?
Det er blevet sagt, at den moderne Krigsøkonomi i de store Demokratier, der vandt Krigen, viser Eksemplet paa en effektiv og planmæssig Økonomi.
Det er blevet paavist, at store Dele af Befolkningen i Amerikas Forenede Stater og endog Dele af det krigsanstrengte Storbritanniens Folk lever bedre end før Krigen. At Arbejderne har fuld Beskæftigelse og højere Realløn.
Heri ligger der en besk Sandhed. Det er bittert at konstatere, at Forholdene under den nuværende Samfundsorden kan være bedre for de daarligst stillede under Krig end under Fred. At en ulykkelig Krig er nødvendig for at gennemtvinge en fornuftig Organisation af Samfundets Kræfter.
Men vi tror paa, at det kan lade sig gøre under Fredens Vilkaar.
Vi ønsker nemlig ikke et Krigsøkonomiens Danmark. Vi vil alt andet end et totalitært Danmark. Vi vil aldrig Indgrebet for Indgrebets egen Skyld - men kun hvor det er nødvendigt for Nationens Skyld, for at naa de Maal, Nationen har sat sig. Og vi vil altid vælge det Middel, der fører til Maalet med de færreste Indgreb.
Ej heller vil vi et bureaukratisk Danmark. De nødvendige Planer og Ordninger skal skabes ved et demokratisk Samarbejde mellem alle Erhvervslivets Kræfter og under Rigsdagens aarvaagne Medvirken.
Friheden er vort første Krav. Gennem Tyvernes og Tredivernes politiske Kriser stod Socialdemokratiet altid som Frihedens og Demokratiets faste og aldrig svigtende Forkæmper. I dansk Politik stod vi som en Blok, ingen antidemokratiske eller frihedsfjendtlige Bevægelser formaaede at rokke. Saaledes vil det ogsaa fortsat være.
Den økonomiske Politik, vi agter at føre, kan forenes med Friheden.
Hvad er Frihed?
Ved Frihed forstaar vi det nordiske Frihedsbegreb. Det giver Individet Rettigheder over for Samfundet. De vigtigste af disse Rettigheder er:
Trosfrihed,
Talefrihed,
Frihed til at skrive, læse og undervise,
Frihed for Kunst og Videnskab,
Forsamlingsfrihed og Foreningsfrihed,
Frihed til at kritisere Rigsdag, Regering og Myndigheder,
Frihed til at arbejde for politiske Tanker - nye som gamle (det vil sige Frihed til at danne Opposition),
Frit Valg af Beskæftigelse,
Frit Valg af Forbrug.
Friheden til at danne private Monopoler og Friheden til at udbytte Forbrugerne og Arbejderne vil derimod gaa tabt. Men det vil ikke svække hverken Demokratiet eller det enkelte Menneskes virkelige Frihed - tværtimod.
Demokratiet giver imidlertid ikke Rettigheder alene. Det giver ogsaa det enkelte Individ Ansvar og Forpligtelser over for Samfundet. Det demokratiske System kan i det lange Løb kun fungere, hvis Medborgerne er sig Medansvaret og Pligterne bevidst.
Kampen mod Kriserne
En moderne Konjunkturpolitik maa føres.
Dette maa ikke mindst præge Statens Finanspolitik.
Statens Budget og Finanspolitikken har ikke alene Betydning, naar det gælder om at skaffe Staten Penge eller om at paavirke Indkomstfordelingen. Finanspolitikken har ogsaa en fremtrædende Plads blandt Midlerne til at modvirke de heftige Omskiftelser i de økonomiske Konjunkturer og til at fremskaffe fuld Beskæftigelse.
Det er almindelig anerkendt, at Krisernes og Depressionernes haarde Virkning paa Beskæftigelsen fremkommer ved, at Investeringerne og Indkomsterne falder, hvorved ogsaa Forbruget gaar tilbage. Skal en Nedgang i Efterspørgslen efter Arbejdskraft undgaas, maa baade Forbrug og Investeringer holdes oppe. Dette kan Finanspolitikken bidrage til, derved at det offentlige ved sine Foranstaltninger erstatter det Bortfald i Produktion og Indkomster, som Nedgangen i privat Foretagsomhed medfører.
Heraf følger, at Kravet om en sund Finanspolitik ikke er fuldt tilfredsstillet ved en Finanspolitik, der ser det som sit fornemste Maal, at hvert Aars Statsregnskab skal balancere, saaledes at Statens Gæld ikke øges. Det kan i visse Perioder være nødvendigt at underbalancere Budgettet. Samtidig er man dog klar over, at det ogsaa er nødvendigt, at der paa længere Sigt føres en Budgetbalanceringspolitik, der kan opretholde den Tillid, som er nødvendig for et sundt og foretagsomt Erhvervsliv.
Dette bliver imidlertid ikke vanskeligt under de Forhold, den aktive Konjunkturpolitik vil skabe. Høj Nationalindkomst og fuld Beskæftigelse betyder gode Indkomster hos Borgerne og vil automatisk formindske Statens Udgifter og forhøje dens Indtægter - helt i Modsætning til de finansielle Vanskeligheder, langvarige Depressioner trods traditionel Sparsommelighed uvægerligt fører til.
I Finanspolitikken maa man derfor stræbe henimod, at de private Udgifter plus de offentlige Udgifter tilsammen skaber en tilstrækkelig Totalkøbekraft, til at fuld Beskæftigelse kan opnaas.
Herved bliver Statsbudgettet forvandlet til et Samfundsbudget. Menneskene og ikke Pengene er det afgørende.
Renten maa holdes lav.
Priskontrollen maa støtte denne Politik med en effektiv Regulering ikke blot af Avancerne, men ogsaa af Omkostningerne. Dette kræver en Udvidelse af Prislovens Bemyndigelser. Beskæftigelsespolitikken maa aldrig føre til Inflation.
Lønpolitik o g Prispolitik maa iøvrigt altid gaa Haand i Haand. Lønningerne maa altid vurderes i Forhold til Priserne. Det er ikke Lønnens Beløb, der betyder noget, men det der kan købes for den. Genoprettelse af Reallønnen fra før Krigen er dansk Arbejderbevægelses foreløbige Maal. Dette kan naas saavel ved Lønstigning som ved Prisfald.
Arbejdere og Tjenestemænd fik aldrig Kompensation for Varernes Kvalitetsforringelse under Krigen. Fredens Kvalitetsforbedringer kan derfor ikke blive et Argument for Lønsænkning.
Arbejdsfred er en vigtig Forudsætning for, at den demokratiske Planøkonomi kan lykkes. Dette staar ikke i Modsætning til, at Loven om Arbejdsforhold kræves hævet - men det forudsætter:
- at Arbejdere og Funktionærer faar øget Indflydelse paa det økonomiske Liv,
- at alle Arbejdslønforhandlinger baseres paa et udtømmende Kendskab til Virksomhedernes Evne til at betale Løn,
- at Arbejdernes Aflønning kommer til at udgøre en voksende Andel af det fælles Samfundsprodukt.
II. Økonomisk Demokrati og Effektivitet
Ingen kan tro, at Demokratiet vil standse ved det Trin, Udviklingen havde naaet ved Krigens Udbrud.
Det politiske Demokrati i Danmark havde paa dette Tidspunkt fundet en Form, der uden at være ideel var brugbar. Væsentlige Krav om Forfatningsreformer staar dog stadig paa Socialdemokratiets Program.
Det er imidlertid paa det økonomiske Omraade, at Demokratiets vigtigste Udviklingsmuligheder ligger. Demokratiseringen maa føres til Bunds. Samtidig med at det politiske Demokrati gøres mere fuldkomment, maa et økonomisk Demokrati virkeliggøres.
Økonomisk Demokrati kræver, at Arbejdere og Forbrugere sikres større Indflydelse paa det økonomiske Liv.
Økonomisk Demokrati kræver endvidere, at der skabes Kontakt mellem Befolkningen i dens daglige Arbejde og den økonomiske Politik. Retningslinierne for den økonomiske Politik maa fastlægges gennem et planmæssigt Forarbejde. Denne Planlægning maa imidlertid ikke ske paa bureaukratisk Vis. Rigsdag og Regering er den højeste besluttende Myndighed - men i det Arbejde, der skal gøres for at øge Produktionen og højne Nationens Levestandard, maa alle Samfundskræfter medvirke. At inddrage alle i dette Arbejde fra Virksomhedens Ejer til Arbejderen er en af det økonomiske Demokratis Hovedopgaver.
Staten maa ikke virke som en blot og bar Kontrolinstans. Erhvervssammenslutninger maa ikke virke ene og alene som Varetagere af Særinteresser. Alle Parter maa bringes ind i et mere organisk Samarbejde end tidligere om de samfundsmæssige Funktioner.
Til disse Formaals Opnaaelse vil visse Nydannelser i Erhvervslivets organisatoriske Bygning kræves.
Nye Organer, der skal bringe Demokrati og Plan i Nationens Økonomi
Følgende Organer er nødvendige for at demokratisere, vejlede, samordne og stimulere Erhvervslivet:
1. Bedriftsraad paa de enkelte Virksomheder over en vis Størrelse.
2. Sektionsraad for de enkelte Erhvervsgrene og større Brancher.
3. Et samfundsøkonomisk Raad for hele Landets Økonomi.
Bedriftsraadene skal ved Lov oprettes ved alle Erhvervsvirksomheder over en nærmere fastlagt Størrelse. Ved offentlige Institutioner oprettes ifølge Lov eller Overenskomst tilsvarende Organer. Raadene vælges af de paa Virksomheden beskæftigede organiserede Arbejdere og Funktionærer.
Bedriftsraadene skal virke som Produktionskomiteer, gennem hvilke Arbejdere og Funktionærer kan fremsætte Forslag og Ideer af teknisk og organisatorisk Art, som kan øge Produktionens Effektivitet og medvirke til stadig Forbedring af Nationens Økonomi.
Det er endvidere Bedriftsraadenes Opgave at varetage og fremme de i Bedriften beskæftigede Arbejderes og Funktionærers økonomiske, sociale og kulturelle Interesser.
I deres daglige Arbejde skal Bedriftsraadene i Samraad med de faglige Organisationer vaage over de kollektive Overenskomsters Gennemførelse og Overholdelse; hvor saadanne ikke findes, skal de under Organisationernes Medvirken arbejde for, at de kommer i Stand. De skal i Samarbejde med Organisationerne medvirke ved lokale Akkordprisers Fastsættelse, ligesom de medvirker ved Udfærdigelsen af Virksomheders Arbejdsordning med Hensyn til Arbejdstid, Overarbejde, Holddrift, Ferie m. v. Bedriftsraadene skal overvaage, at Forskrifterne vedrørende Arbejderbeskyttelse, Fabrikshygiejne o. lign. overholdes. Principperne ved Afskedigelser aftales mellem Bedriftsraadet og Arbejdsgiveren. Indehaveren af Bedriften er forpligtet til paa Bedriftsraadets Forlangende at afholde Fællesforhandlinger om Forbedringer af Driftens Indretning samt om de almindelige Grundsætninger for Driftsledelsen. Ved Overgang til en anden Teknik skal Bedriftsraadets Udtalelse indhentes.
Hvor Virksomheden er et Aktieselskab, skal Bedriftsraadet have Adgang til at sende Repræsentanter til Selskabets Generalforsamling.
Bedriftsraadet udpeger en Revisor til at gennemgaa Virksomhedens Regnskaber.
Arbejdsgiveren deltager i Bedriftsraadets Møder, naar der behandles Sager, der skal afgøres af Parterne i Forening. Arbejdsgiveren kan iøvrigt selv foranledige Raadet sammenkaldt og deltager da i dets Møde.
Sektionsraad oprettes for alle Erhvervsgrene og større Brancher inden for dansk Erhvervsliv, f. Eks. Tekstil- og Beklædningsindustri, Læder- og Skotøjsindustri, Papirindustri, Hoteller og Restaurationer.
Sektionsraadet sammensættes af Repræsentanter for Staten, Arbejdsgiverne, de paagældende Fagforbund samt for Forbrugerne. Paa Omraader hvor Kooperation og Andelsbevægelse har betydelig Indflydelse bliver ogsaa disse Bevægelser repræsenteret. Medlemmerne udpeges delvis af Staten delvis af de paagældende Organisationer.
Sektionsraadets Opgaver er at trække Retningslinier op for den økonomiske Virksomhed i den Del af Erhvervslivet, Raadet dækker. For den enkelte Sektion kan Raadet opridse Planer for Produktionens Størrelse, Afsætning og Priser; for Behovet for Raastoffer og Import, Arbejdskraft, Maskiner og Kraft; for Omraadets fremtidige Udvikling med Hensyn til Udvidelser og Indskrænkninger, tekniske Rationaliseringer, Sammenlægning, Nedlægning eller Nyanlæg af Virksomheder, Produktionens Fordeling og Art paa de enkelte Virksomheder inden for Sektionen.
Sektionsraadet kan tage sig af Varernes Prisprøvning og Kvalitetsprøvning.
Sektionsraadet kan tage sig af Spørgsmaalet om teknisk og videnskabeligt Forskningsarbejde.
Sektionsraadet skal staa i Kontakt med Bedriftsraadene og bl.a. modtage Rapporter fra de af Bedriftsraadene udpegede Revisorer vedrørende Virksomhedernes Regnskaber. Disse Rapporter kan af Sektionsraadet benyttes som Vejledning ved Bedømmelse af Pris- og Lønpolitikken. Oplysningerne kan gives videre til de Organer, der arbejder med disse Problemer f. Eks. Arbejdsgiverforeningen, Fagforbund, Forligsinstitution og Voldgiftsretter.
Det samfundsøkonomiske Raad staar øverst i denne Opbygning. Dets Medlemmer udpeges af Regeringen. Det sammensættes af Repræsentanter for Administrationens økonomiske Grene, for Erhvervslivets Hovedorganisationer, for Arbejderne, for Kooperation og Andelsbevægelse, for Forbrugerne, for den økonomiske Sagkundskab. Formanden bør være en Politiker fra Regeringspartiet.
Det samfundsøkonomiske Raads Opgaver er, at modtage Forslag og Indberetninger fra Sektionsraadene, at følge den økonomiske Udvikling og foretage Undersøgelser herover samt at afgive regelmæssige Indberetninger og stille Forslag om Love og Ordninger til Statsministeren, under hvem Raadet sorterer. Enten et Udvalg inden for Raadet eller et selvstændigt Investeringsraad skal have Bemyndigelse til at kontrollere alle Investeringer over en vis betydelig Størrelse. .
Raadets Opgave bliver altsaa i Samarbejde med Sektionsraadene at koordinere hele Landets økonomiske Liv, saaledes at Produktion, Udenrigshandel, Investeringer, Priser, Lønninger, Rente-, Valuta- og Finanspolitik m. v. kommer til at indgaa som Led i en samlet Plan.
Det samfundsøkonomiske Raad skal arbejde i nær Kontakt med Beskæftigelsesraadet og Beskæftigelsesudvalget, der i Forvejen fungerer under Statsministeriet. Til fælles Raadighed for disse to Sæt Organer skal staa et Sekretariat, der bør udgøre et selvstændigt Departement. Endvidere maa oprettes et Konjunkturforskningsinstitut, f. Eks. i Forbindelse med Det statistiske Departement.
Raadet skal ikke paa noget Punkt tage Arbejde fra de bestaaende Grene af Administrationen, men blot varetage Planlægnings- og Koordinationsfunktioner.
Der bør snarest efter disse Retningslinier udarbejdes Lovforslag om Oprettelse af Bedriftsraad, Sektionsraad og det samfundsøkonomiske Raad med alle nødvendige Bestemmelser om Raadenes Sammensætning og Beføjelser.
Den Tid, hvor der ofte kunde synes at være et Modsætningsforhold mellem Statens Organer og Erhvervslivets Organisationer, maa være forbi. I Arbejdet for at øge Produktionens Effektivitet og hæve Levestandarden maa alle Kræfter staa solidariske. Danmarks Forarmelse efter fem Aars Krig, Besættelse og Udplyndring gør en fælles Indsats med gennemgribende Foranstaltninger nødvendig.
Administrative Reformer
For at de stillede Opgaver kan løses, er det vigtigt, at saavel Arbejdet med Lovenes Tilblivelse som med Administrationen af dem fungerer saa effektivt som muligt. Det bør derfor overvejes, hvilke Reformer der kan gennemføres paa disse Omraader. Saaledes vil det muligvis være hensigtsmæssigt, at det til Støtte for Rigsdagens kontrollerende og initiativtagende Virksomhed paalægges de enkelte Ministerier, at de regelmæssigt skal afgive Beretninger fra de forskellige Styrelsesgrene til Rigsdagen med Redegørelse for de økonomiske, sociale og kulturelle Virkninger, de trufne Foranstaltninger har haft. Ogsaa med Hensyn til det overvældende Arbejde, der i de stærkest udvidede Ministerier paalægges Ministrene, bør Reformer overvejes. Muligvis bør man aabne Adgang for politisk udnævnte Statssekretærer, der kan bistaa Ministrene i den daglige Administration.
I selve Administrationen maa friere Ansættelsesforhold gennemføres. Det er nødvendigt, at Staten er i Stand til at byde de kvalificerede Arbejdskræfter lige saa gode Vilkaar som det private Erhvervsliv. Overhovedet bør Princippet om Avancement efter Anciennitet ikke følges slavisk. Ej heller Kravet om en Embedseksamen som Betingelse for Adgang til højere Tjenestemandsstillinger bør være uden Undtagelser. Sagkyndige bør kunne drages ind i Arbejdet saavel fra det praktiske som fra det videnskabelige Liv.
For Embedsmændene bør der skabes større Mulighed for Overflytning mellem de forskellige Ministerier og Institutioner. En Forvaltningsuddannelse bør tages under Overvejelse.
Skal en demokratisk Rekrutering til de overordnede Tjenestemandsstillinger opnaas, er det nødvendigt, at det af D.s.U. [Danmarks socialdemokratiske Ungdom] stillede Forslag om offentlig Støtte til højere Uddannelse for ubemidlede gennemføres.
Ingen Klasse eller Gruppe i Danmark skal have Monopol paa videregaaende Uddannelse eller paa Embedsstillingerne. Vejen frem ad skal staa aaben for hele den danske Ungdom. Der skal være lige Muligheder for alle. At sørge for det er en af det demokratiske Samfunds vigtigste Opgaver. Uden det intet økonomisk Demokrati.
III. Industrien i Samfundets Tjeneste
De nødvendige Rammer for Industriens Medvirken i en planmæssig Samfundsøkonomi vil i det væsentlige være skabt ved Oprettelse af de i Afsnit II nævnte Organer.
Gennem Sektionsraadenes og Det samfundsøkonomiske Raads Virksomhed vil alle de samfundsmæssige Problemer, der kan rejse sig inden for den enkelte industrielle Gruppe eller for Industrien som Helhed, kunne tages op til Undersøgelse og Behandling under de Sagkyndiges og de Interesseredes direkte Medvirken. Herunder ikke alene Spørgsmaalene om Tilvejebringelsen af Planer for Produktion, Import og Afsætning, men ogsaa om Priskontrol, Rationalisering og Standardisering, om Fjernelse af unødvendigt fordyrende Led i Produktions- og Fordelingsprocessen og eventuelt Problemet om visse Industrivirksomheders hele eller delvise Overgang til Samfundseje.
De Industrier, der bør tages op til særlig Behandling, maa fortrinsvis være saadanne Omraader, hvor det er muligt at omordne Produktionen af Varerne med det Resultat, at disse i væsentlig Grad billiggøres for Forbrugerne. Dette kan enten opnaas ved en teknisk eller organisatorisk Rationalisering af den paagældende Industris Forhold eller måske blot ved at bryde en monopolistisk Prispolitik. Enhver Omkostningssænkning vil naturligvis ogsaa være af Betydning for danske Varers Mulighed for at konkurrere med udenlandske Produkter.
Nogle Industrier kan behandles isoleret, f. Eks. Bryggerierne, Brødfabrikkerne, Tændstikfabrikkerne, Papirindustrien eller Svovlsyrefabrikkerne. Andre kan kun behandles som Led i en større Helhed, f. Eks. Tekstil- og Beklædningsindustrien eller Læder- og Skotøjsindustrien.
Som Mønstre for de Ordninger, man kan tilstræbe, kan nævnes Spritordningen eller de kommunale Mælkeordninger. Det skal dog bemærkes, at begge disse Ordninger bør forbedres. Dette gælder især Mælkeordningerne. Den Centralisering af Mælkebehandlingen, der er sket i Kraft af denne Foranstaltning, burde have været organiseret under Ledelse af et for hele Landet fælles Centraliseringsudvalg. Specielt for den storkøbenhavnske Ordning maa tilstræbes en yderligere Centralisering. Ved Ordningen af 1940 reduceredes Antallet af Mælkerier fra 108 til 16, og Mælkeprisen er blevet sænket med ca. 20 pCt. Ved at koncentrere hele Produktionen paa kun 3 Mælkerier og ved at skærpe Avancebestemmelserne yderligere vil endnu en betydelig Besparelse kunne indvindes.
Sprit- og Mælkeordning vil især kunne anvendes som Mønstre ved Omorganisation af Hjemmemarkedsindustrier som Brødfabrikkerne, Bryggerierne og Kaffesurrogatfabrikkerne. Specielt for Brødfabrikkernes Vedkommende bør der tilstræbes en bymæssig Centralisering i Lighed med Mælkeordningen i København med Pris-, Kvalitets- og Udbyttekontrol for de af Myndighederne koncessionerede Virksomheder.
Den for Sukkerfabrikkerne gældende Ordning er af alt for løs Karakter.
Her synes Fordelene ved en Statsovertagelse at være meget store. Sukkeret er et af Befolkningens vigtigste Næringsmidler og har spillet en stor Rolle i den politiske Agitation ud fra den Grundsætning, at dette vigtige Produkt ikke bør være Genstand for kapitalistisk Udbytning. Naar Staten allerede under den nuværende Ordning har paataget sig Ansvaret for Virksomhedernes Opretholdelse, synes der ikke at være virkeligt Grundlag for Privatkapitalens Enebeherskelse af Produktionen. Som en Overgangsform indtil Statens endelige Overtagelse kan finde Sted, bør man maaske tilstræbe en Ordning i Lighed med den for Spritfabrikkerne gældende.
Fremstillingen af Margarine bør, hvis dette Næringsmiddel paany skal indtage sin gamle Plads i den brede Befolknings Forbrug, underkastes indgaaende Undersøgelse. I denne Industri beherskes Markedet af nogle faa store Fabrikker. I Ly af deres monopolistiske Prispolitik findes imidlertid et meget stort Antal smaa Virksomheder med langt højere Omkostninger. Efter sikre Beregninger vil en Koncentration af hele Landets Margarineproduktion paa 4 Fabrikker af samme Størrelse som F. D. B.'s Virksomhed i Viby kunne medføre en Besparelse for Forbrugerne paa ca. 20 Øre pr. kg. Margarine (beregnet paa Førkrigspriserne ). Dette betyder en Besparelse for Forbrugerne paa ca. 10 Mill. Kr. aarlig. Staten bør gennemføre dette ved en Koncessionsordning i Samarbejde med Brugsforeningsbevægelsen. - Ved Gennemførelsen af denne og lignende Ordninger maa man have Opmærksomheden henledt paa Beskæftigelsesspørgsmaalet.
For Mejerierne paa Landet skal der her, som det allerede er sket andre Steder, peges paa, at Driftsomkostningerne kunde nedsættes betydeligt ved en Sammenlægning af flere smaa Mejerier til eet stort. Den eneste Udgiftspost, der ved en saadan Sammenlægning vilde stige, beregnet pr. indvejet kg. Mælk, er Udgiften til Mælkekørslen, men denne opvejes langt af Besparelser og Fordele paa andre Omraader. Endvidere modvirker de hurtige Transportmidler Ulempen ved lang Transport for Sødmælkens Vedkommende, og for en velsyrnet Skummetmælk er Spørgsmaalet ret underordnet.
Om en Række Industrier gælder det, at de er saa nær knyttet til offentlige Virksomheder, at det vil være naturligt at lade en Samfundsovertagelse finde Sted. Herunder falder foruden Fabrikation af Krigsmateriel, der allerede i vidt Omfang drives af Staten, Fremstillingen af Telefonapparater, Kabler og Ledninger, Jernbane- og Sporvognsmateriel, Asfalt og andet Vejmateriale. Hermed er intet foregrebet om Driftsformen, der godt kan blive Aktieselskabets. Paa Linie hermed bør Forholdene undersøges i Medicinalindustrien, der fortrinsvis har Sygekasserne og offentlige Institutioner som Aftagere.
Tændstikindustri og Papirindustri, Tapetfremstilling og Svovlsyrefabrikation er i den Grad monopoliserede Virksomheder, at en Samfundsovertagelse maa anses for en Foranstaltning, der vil kunne bringe Forbrugerne af disse Industriers Produkter betydelige Fordele.
Kompliceret sammensatte Industrier bestaaende af en Kæde af lagdelte Processer som
1. Textil- og Beklædningsindustri
2. Læder- og Skotøjsindustri
3. Jern- og Metalindustri
4. Papirvareindustri
5. Industrien for Radiomateriel og Cykler
er bedst egnet til indgaaende Behandling inden for Rammerne af de foran omtalte Sektionsraad og det samfundsøkonomiske Raad. Det er imidlertid uden Tvivl, at man netop ved Gennemførelse af samfundsmæssige Ordninger for disse Grupper vil kunne opnaa Resultater af virkelig afgørende Betydning for Højnelsen af det brede Publikums Levefod. Dette gælder saavel Virkningerne af en Rationalisering og Specialisering af Produktionen, som af en mere effektiv Priskontrol og Kvalitetskontrol. Rationalisering, Priskontrol og Kvalitetskontrol er iøvrigt tre Ting, der i langt højere Grad bør være knyttet sammen, end det hidtil har været Tilfældet.
De forannævnte Mønstre paa saadanne samfundsmæssige Ordninger bør naturligvis i intet Tilfælde følges slavisk. Ved de Nyordninger, der er nødvendige, vil der være Mulighed for at anvende alle tænkelige Former for Samfundsindflydelse og Samfundskontrol. Den direkte statsledede Driftsform bør dog kun anvendes undtagelsesvis. Hyppigere bør Aktieselskabsformen anvendes. Her er den største Elasticitet til Stede med Hensyn til, hvilket Omfang Statens Medejerskab og Indflydelse skal have. Samarbejde med Kooperation og Andelsbevægelse bør optages i videst muligt Omfang. Ved alle Ordninger bør der lægges stærkt Vægt paa, at der for Virksomhedernes Ledelse tilvejebringes et effektivt virkende Incitament til uafladeligt at bestræbe sig for at indføre alle mulige Forbedringer i Driften.
Ved Siden af de Ordninger, der træffes for de enkelte Industrier eller Industrigrupper, bør en Række generelle Foranstaltninger gennemføres.
Staten bør saaledes støtte de Standardiseringsbestræbelser, der udfoldes gennem »Dansk Standardiseringsraad«. Eventuelt bør Staten støtte Fremstillingen af billige kontrollerede Standardvarer i Masseproduktion. Ved at sørge for, at en saadan Vare kommer paa Markedet i tilstrækkelig Mængde, f. Eks. inden for Cyklebranchen, Radiobranchen eller Skotøjsbranchen vil Konkurrencen inden for de paagældende Brancher stimuleres, og monopolistisk Udnyttelse af Forbrugerne vanskeliggøres.
Videre bør Patentlovgivningen ændres, saaledes at indvundne tekniske Fremskridt bliver hele Nationens Eje. Den økonomiske Fordel ved at gøre Opfindelsen bør ikke af den Grund falde bort, men snarere forbedres gennem et offentligt reguleret Licenssystem.
Staten bør støtte fælles industrielle Forskningsinstitutter. Herved vil Begrebet »Fabrikshemmeligheder« efterhaanden falde bort.
Aktieselskabsloven bør underkastes en Revision, hvorved ogsaa de saakaldte Familieaktieselskaber, d. v. s. Selskaber med under 10 Aktionærer, forpligtes til at offentliggøre deres Regnskaber. Samtidig bør der fastsættes saadanne Regler for Aflæggelse af Regnskaber, at disse saa vidt muligt bliver ensartede, og at de Regnskaber, som en enkelt Virksomhed aflægger, bliver de samme uanset til hvem de afgives.
Overhovedet maa det anses for et vigtigt Middel i Kampen mod de private Monopoler og Monopolpriser, at alle Forhold, som er nødvendige for at bedømme et Foretagendes Prispolitik, bliver offentlig tilgængelige.
I Fortsættelse af Bestræbelserne for at billiggøre Vareproduktionen maa Opmærksomheden henledes paa Varefordelingen, der bør rationaliseres. Ved den Skærpelse af Priskontrollen, der flere Gange er nævnt i det foregaaende, vil det være vigtigt, at man for Fremtiden i videst muligt Omfang anvender de bedst arbejdende Virksomheder som Bedømmelsesgrundlag ved offentlige Prisfastsættelser.
Hele den fremtidige Politik over for Produktion og Fordeling vil, naar den udvikles efter de ovenfor skitserede Retningslinier, forme sig som en naturlig Fortsættelse af den Udvikling, der allerede i Aartier har staaet paa i Forbindelse med Landbrugernes Andelsbevægelse, Bykooperationen, Samfundsdrift af vigtige Anlæg og Statens stigende Indsigt med hele det økonomiske Liv.
IV. Udenrigshandelen og Samfundet
Nye Veje for Importreguleringen - Den lille Industri og Haandværket skal med i Eksporten
Betingelsen for, at det kan lykkes at skabe fuld Beskæftigelse og en stigende Levestandard i Danmark er, at Landet faar en stor Udenrigshandel.
Gennem Udenrigshandelen opnaas det, at dansk Produktion specialiserer sig paa de Varer, Danmark fremstiller billigst. Herved fremkommer et større samlet Produktionsresultat og en højere Velstand end under et System med aftagende Udenrigshandel og stigende Selvforsyning. Socialdemokratiet er derfor Tilhænger af, at Handelen mellem Landene fremmes mest muligt.
Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at Samfundets Kontrol med Udenrigshandelen kan svækkes. Det maa antages, at Verdenshandelen endnu længe efter Krigens Afslutning vil blive reguleret ved Aftaler mellem Nationerne, to og to eller sammensluttet i Blokke. For at kunne føre en aktiv Handelspolitik inden for disse Rammer og presse dansk Eksport og Import mest muligt i Vejret vil det være nødvendigt, at Regeringen har afgørende Indflydelse paa Udenrigshandelen. Staten maa være i Stand til at afslutte Handelsaftaler med Udlandet og have de nødvendige administrative Midler til at kunne garantere disse Aftalers Overholdelse. Man maa bestræbe sig for, at vor Eksport dirigeres til de Lande, hvor Danmark har størst samfundsmæssig Fordel af at sælge, og at Importen aftages fra de Lande, hvor Danmark har størst samfundsmæssig Fordel af at købe. Hertil kræves en effektiv Im- og Eksportregulering.
Samtidig med, at der paa denne Maade søges opnaaet de størst mulige Fordele for Nationen under de givne Vilkaar bør den danske Regering om muligt i Samarbejde med de Øvrige nordiske Lande i den internationale Handelspolitik bidrage til Bekæmpelse af Tendensen til, at Verdenshandelen udelukkende sammensættes af et System af tosidede Handelsaftaler. Et saadant System kan i det lange Løb kun gøre Verden fattigere, thi herved begrænses Indkøbsmulighederne, saa Landene ikke altid faar Adgang til at købe sine Importvarer, hvor de faas billigst. - Ganske særligt maa Opmærksomheden være henledt paa Mulighederne for en fælles nordisk Indsats, dels med Henblik paa en udvidet nordisk Samhandel, dels paa at skabe bedre Afsætning for nordiske Produkter i andre Lande.
Vilkaarene for dansk Udenrigshandel efter Krigen kendes endnu ikke med Sikkerhed. Men meget taler for, at vi gaar en ny kapitalistisk Verdenskrise i Møde. Meget tyder paa, at Danmark fremover maa regne med Knaphed paa udenlandsk Valuta.
De, der stillet overfor denne Situation, kun vil lægge slappe Hænder paa Statens Ror og ud fra misforstaaet Liberalisme vil lade Profitmotivet være afgørende for, hvordan denne knappe Valuta skal bruges, er mere end letsindige, de vil fremkalde en Gentagelse af de Ulykker, der ramte vort Folk i Aarene efter 1920. Hvad man har Knaphed paa, maa man holde Hus med. En statslig Importregulering maa sørge for, at det Importbehov, der er nødvendigt for Befolkningens Beskæftigelse og Forsyning dækkes først.
En Regulering af Importen og af Kapitalbevægelserne over Landets Grænser maa fastholdes, saaledes at Kurserne er under Samfundets Kontrol og uden for Spekulationens Rækkevidde.
At denne Importregulering ogsaa maa se det som sin Opgave at skaffe Beskæftigelse til danske Hænder er en Selvfølgelighed, saa længe Arbejdsløsheden eksisterer som et vigtigt samfundsøkonomisk Problem i Danmark. Denne Opgave kan faa særlig Betydning i den første Periode efter Krigen, hvor det gælder om at forme Krigsøkonomiens Overgang til Fredsøkonomien saa smertefrit som muligt.
Valutacentralen
Før Krigen varetoges de ovennævnte Opgaver af Valutacentralen. De Resultater, der opnaaedes gennem denne Form for Importregulering, maatte i Kriseaarene vurderes saa højt, at man dengang helt saa bort fra Valutacentralens mindre gunstige Sider. Danmark oplevede i disse Aar en næsten enestaaende Produktionsfremgang inden for Industrien. Danmark var det Land i Verden, der i denne Periode havde den stærkeste Beskæftigelsesfremgang. Saavel Tyskland som U. S. A. og England laa langt bag efter. Foran laa kun Lande som Japan og Estland, hvis Forhold daarligt kan sammenlignes med Danmarks, og maaske Sverige, der var ganske særlig begunstiget af de internationale Konjunkturforhold. At vi alligevel kun delvis havde faaet Bugt med Arbejdsløsheden, da Krigen kom, skyldes, at Landbruget under Krisen formindskede sin Efterspørgsel efter Arbejdskraft samt, at Befolkningstilvæksten i Aldersklasserne af arbejdsdygtig Ungdom var enormt kraftig.
Paa Baggrund af disse gunstige Resultater og stillet i den Tvangssituation, Verdenskrisen medførte for Danmark, var man i Trediverne tilbøjelig til at betragte de Skyggevirkninger, Valutacentralen havde som Bimomenter, der er uundgaaelige for et i Hast improviseret midlertidigt System.
Nu da vi paany skal tilrettelægge en Importregulering; og nu da vi ved, at der bliver Tale om en Ordning af mere langvarig maaske paa visse Omraader af permanent Karakter, maa vi imidlertid søge at drage Lære af Fortidens Erfaringer.
Valutacentralens uheldige Virkninger bestod for det første i, at den ikke formaaede at hindre, at den Knaphed, der opstod paa visse importerede Varer gav sig Udslag i en Prisforhøjelse, hvorved anselige Beløb er indtjent af Privathandelen paa Forbrugernes Bekostning.
For det andet lagde Valutacentralens Fordelingsprincip sig paa mange Omraader i Vejen for en effektivitetsfremmende Konkurrence. Enhver Importør havde Ret til en vis Andel af den samlede Import fastlagt paa Grundlag af hans Import i 1931. Denne Ret bevarede han, og den sikrede ham hans Indtægt, uanset om han drev sin Forretning godt eller daarligt. Det er indlysende, at de uheldige Virkninger af denne Ordning maatte blive jo større des længere man fjernede sig fra Basis-Aaret 1931. Efterhaanden opstod en Kreds af saakaldte Sofaimportører - der aldrig importerede for en Krone, men levede af at sælge de Importbevillinger, som deres Importgrundlag gav dem Ret til. Det er uden Tvivl, at visse Dele af baade Handel og Industri misbrugte den Beskyttelse, Valutacentralen gav, til at skabe sig store Monopolgevinster paa Samfundets Bekostning. Samtidig fik Ungdommen i stigende Grad svært ved at gøre sig gældende og de dygtigst ledede Firmaer, heriblandt ogsaa Brugsforeningsbevægelsen, der havde en stigende Tilslutning i Befolkningen, fik ikke den Fremgang, de fortjente. Omvendt blev Forretninger, der forlængst burde være afgaaet ved en naturlig Død, holdt kunstigt i Live.
Sammenholdt med Valutacentralens glimrende Virkninger paa Produktion og Beskæftigelse betød disse Forhold kun lidt, hvis de kun skulde gælde over en kortere Aarrække. Men skal de gælde længe vil en farlig Stivhed og Konservatisme snige sig ind i vort Erhvervsliv.
Det maa derfor være en af Regeringens vigtigste Opgaver i den første Efterkrigstid at finde nye Former for Importens og Importreguleringens Organisation, der bevarer Valutacentralens uundværlige gode Virkninger, men fjerner eller formindsker dens Ulemper.
Et nyt System
Til Opnaaelse heraf skal der peges paa tre Muligheder:
1. At der gives den frie Konkurrence større Spillerum.
2. At Importen af visse Varer samles i Fællesindkøb.
3. At Importen af visse dertil egnede Varer overtages af Staten.
For nogle Varers Vedkommende kan Udvej Nr. 1 følges - for andre Nr. 2 eller Nr. 3. Endelig maa for enkelte Varer det gamle System foreløbig bibeholdes, men suppleret med en kraftig Priskontrol.
Første Mulighed: Friere Konkurrence.
Den mest effektive Metode til Genindførelse af den frie Konkurrence har man, hvor det er muligt at give Importen fri, saaledes at enhver, der kan, har Lov til at importere. Af de Grunde, der er nævnt i det foregaaende, vil det dog kun være muligt paa de færreste Omraader, indtil videre maaske paa slet ingen.
En anden Metode fremkommer i Forbindelse med en Rationering af Varen. I de Tilfælde, hvor Varen er rationeret ved Statens Foranstaltning, saaledes at hver Forbruger faar sine Rationeringsmærker, paa hvilke han kan købe, hvor han vil, kan den frie Konkurrence genoplives. Alle Fordelingsordninger ophæves. Den Detailhandler, der betjener Forbrugeren mest tilfredsstillende, vil automatisk faa den største Omsætning. I næste Omsætningsled vil de fleste Mærker samles hos de bedst arbejdende Grossistfirmaer o. s. v. helt tilbage til Importøren. Varerne følger Mærkerne og det konservative, effektivitetsforringende Princip, at Varen passerer de sædvanlige Kanaler, er brudt.
Denne Ordning, der helt igennem tjener Forbrugernes Interesser, og som hindrer, at Varerne gaar bag om Disken til de »store Kunder« bør i Overgangstiden, og saalænge det er nødvendigt, indføres for Kaffe, The, Kakao, Chokolade, Tobak og sidst men ikke mindst for Beklædningsvarer. - Men den kan ogsaa indføres for andet end Konsumartikler, f. Eks. for Træ og Automobiler. Her skal der blot i Stedet for Rationeringsmærker udstedes Indkøbstilladelser af Direktoratet for Vareforsyning.
En tredie Vej til at stimulere Konkurrencen er at give Ungdommen inden for Handel, Haandværk og Industri langt større Adgang til Importhandel samt ved at give kooperative Fællesindkøb større Importmuligheder. Ved saadanne Foranstaltninger kan et frit Initiativ eller en særlig samfundsbetonet Indkøbs- og Salgspolitik skærpe Konkurrencen og hindre, at Systemet stivner. Især efter Krigens lange Aar, hvor nye Virksomheder er holdt nede, vil det være nødvendigt at give Ungdommen og den voksende Kooperations- og Andelsbevægelse en øget Chance.
Anden Mulighed: Fællesindkøb.
Fordelene ved paa visse Omraader at samle Indførselen i Fællesindkøb findes dels i, at større Partier ofte kan opnaas paa gunstigere Betingelser i Udlandet og giver lavere Omkostninger til Emballage, Fragt og Forsikring. Dels i Muligheden for at udøve en mere effektiv Priskontrol og skabe et mere rationelt Fordelingssystem.
Hvad det første Punkt angaar, er en lang Række Forhold at tage i Betragtning saasom, om der fra Udlandets Side har fundet en Centralisering Sted af Eksporten, og hvorvidt saavel Importpriser som Importmængder aftales direkte med Udlandets Regeringer ved Handelsaftalernes Fastlæggelse. I jo højere Grad disse Forhold gør sig gældende des stærkere Grunde vil der være til at centralisere dansk Udenrigshandel.
Det er bedre at hindre Monopolgevinster i at opstaa end at skulle fjerne dem bagefter gennem Beskatning. Derfor maa Priskontrollen gøres effektiv. Og at Priskontrollen er lettest at gennemføre, hvor Importen sker gennem samfundsmæssigt kontrollerede Fællesindkøb er let at indse. Kun et vigtigt Eksempel skal nævnes: det sker ofte, at samme Slags Vare maa indkøbes fra forskellige Lande til forskellige Priser. Hvilke af disse Indkøbspriser bliver nu den Salgspris, Forbrugeren skal betale, baseret paa? Ja, under en Situation med Vareknaphed er der næppe Tvivl om, at det dyrest indkøbte Parti bliver bestemmende for Prisen paa samtlige Varer. Dette maa hindres ved, at Fællesindkøb videresælger Varerne til kontrollerede Gennemsnitspriser, samler Pengene i een Pulje og betaler hver Importør, hvad der tilkommer ham.
Overhovedet er det ikke nok, at man gennem Importreguleringen sikrer, at det er de samfundsmæssigt set rigtige Varer, der først kommer over Landets Grænse.
Varernes Skæbne maa følges videre frem.
Valutacentralen kontrollerede kun Varernes Import og Fordeling. Længere strakte dens Indflydelse sig ikke. Tit og ofte er det imidlertid for Forbrugerne og Arbejderne mindre betydningsfuldt, hvem der foretager Importen. Langt større Rolle spiller det, hvad Varen bliver anvendt til, og hvad den kommer til at koste. Det kræver altsaa en videregaaende Samfundsregulering, som i visse Tilfælde følger Varen helt frem til Forbrugernes Dørtærskel. Muligheden herfor forøges gennem kontrollerede Fællesindkøb.
Under Krigen er en lang Række Fællesindkøb dannet. Nogle paa Statens Initiativ og under Kontrol, andre paa privat Initiativ og næsten uden Kontrol. Blandt de vigtigste Varer, der indkøbes paa denne Maade kan nævnes:
Korn og Foderstoffer
Kul og Koks
Benzin, Petroleum og Brændselsolier
Tobak
Avispapir
Papirmasse.
Disse Fællesindkøb bør efter Krigen udvides til at gælde endnu flere Omraader (f. Eks. Spindestoffer, Garner, Gummi, Jern og Metal) og bør formidles ved et Samarbejde mellem Stat og Erhvervsliv, som gør Kontrollen effektiv. De tidligere omtalte Sektionsraad, hvorigennem Befolkningens Interesser kommer til Orde, bør have en væsentlig Indflydelse paa Retningslinierne for Fællesindkøbenes Virksomhed.
Det er endvidere vigtigt, at Opmærksomheden henledes paa Muligheden for at rationalisere Fordelingsapparatet, saa overflødige Mellemled og unødvendige Avancer skæres bort.
Tredie Mulighed: Statsovertagelse af Importen af visse Varer.
For nogle Varer har den private Importhandel ikke længere nogen samfundsmæssig Funktion. Staten ordner i Hovedsagen Indførselen gennem sine Aftaler med Udlandet og gennem sine Bestemmelser over Varens Transport, dens Fordeling og dens Priser. Paa disse Omraader er Importører fra at være et levende initiativtrigt Element i Danmarks driftige Handelsstand blevet en mekanisk Udøver af Statens Forskrifter med statsgaranterede Indtægter. Dette er ikke holdbart. Paa disse Omraader vil Staten kunne formidle Importen billigere og bedre og de virkelige Dygtigheder fra Handelsverdenen maa gaa direkte i Samfundets Tjeneste. Endnu er maaske kun faa Omraader modne til Samfundsovertagelse, men til Gengæld er de vigtige. Uden Tvivl bør Importen af Kul og Koks overtages af Staten. Det samme gælder ogsaa Indførselen af Benzin og Brændselsolier. Her maa en Undersøgelse af de internationale Monopol- og Kartelaftaler finde Sted. Ogsaa Indførselen af Vin og Spiritus vil falde i denne Kategori. De udenlandske Erfaringer maa her underkastes en Undersøgelse. Maaske vil enkelte af disse Omraader f. Eks. Benzin- og Brændselsolier lige saa godt kunne ordnes ved en Koncession til Andelsbevægelsen, der i Samarbejde med Nordisk Andelsforbund paa andre Omraader har formaaet at frigøre sig fra de internationale Monopoler.
*
Regeringen bør snarest muligt nedsætte en Kommission med fyldig Repræsentation for det private Erhvervsliv, Arbejderne, Forbrugerne, Kooperationen, Andelsbevægelsen og med handelsmæssigt og økonomisk sagkyndige til at gennemarbejde disse Problemer og stille Forslag til Løsning efter de anførte Retningslinier.
Det er vigtigt, at de trufne Løsninger bliver af en saadan Art, at den Transithandel, formidlet ved dansk Initiativ, der har bidraget sit til Nationens Velstand, kan fortsætte uhindret.
Eksporten maa fremmes
Danmarks Eksport maa stadig udvikles. Hertil kan Staten bidrage paa mange Maader.
Staten maa saaledes stille Laan til Raadighed, hvorved Eksport kan finansieres, hvor det er nødvendigt for at bringe en Samhandel paa Fode. Dette gælder krigshærgede Lande, men ogsaa oversøiske Lande, der er inde i en Industrialiseringsproces. Saadanne Lande vil fremover udvikle sig til vigtige Markeder. Her maa der brydes en Vej for dansk Eksport især af Maskiner og Konserves.
Staten maa medvirke til nye Markeders Opdyrkning, saaledes at en Forøgelse og en Spredning af Eksporten opnaas. Hertil kræves et Institut for Markedsundersøgelser i Udlandet. Det vil ogsaa være nødvendigt, at danske Repræsentationer i Udlandet udbygges med økonomisk og handelsmæssigt Sagkyndige. Endvidere maa et Samarbejde mellem de nordiske Lande ogsaa tilstræbes paa dette Omraade.
Endelig maa Staten, hvor det skønnes nødvendigt, medvirke til Dannelsen af effektive Salgsorganisationer. Danske Eksportører maa ikke forringe hinandens Muligheder ved indbyrdes Konkurrence. Tværtimod maa de, for Varer, der egner sig hertil, sælge i Fællesskab. De maa producere Varer af ensartet, god Kvalitet tilpasset fremmede Forbrugeres Krav. De maa benytte fælles Varemærke, fælles Emballage og fælles Reklame. Herved vil ogsaa dansk Haandværk og Smaaindustri faa en øget Chance.
V. Højfinansen under Folkestyrets Kontrol
Bankerne
Bankvæsenet i Danmark samler Størsteparten af Landets Kapital- og Pengeomsætning paa ganske faa Bankers Hænder. I 1943 fandtes der ialt 163 Banker i Danmark med 289 Filialer og 497 Kontorsteder eller ialt 949 Banksteder.
Af disse 163 Banker har imidlertid de tre største (Privatbanken, Landmandsbanken og Handelsbanken) og de fem mellemstore Banker (Andelsbanken, Fyens Diskontokasse, Aarhus Privatbank, Arbejdernes Landsbank og Varde Bank) tilsammen ca. 2/3 af den samlede Balance.
Denne Koncentration af stor økonomisk Magt paa faa Hænder maa antages at fortsætte og blive stadig kraftigere i Fremtiden.
Trods denne Udvikling har Bankvæsenet i Danmark imidlertid ikke det Herredømme over Landets Økonomi, som det tidligere har haft. Bankernes Magt begrænses fra to Sider. Den ene er de store Firmaers, især Aktieselskabernes, Konsolideringspolitik, der i voksende Grad har gjort Virksomhederne selvfinansierende og dermed mere uafhængige af Bankkredit. Den anden er Statens Dirigering af Økonomien f. Eks. gennem Importreguleringen, Priskontrollen og Finanspolitiken, der i voksende Omfang lægger Rammerne for den økonomiske Udvikling. Ved Gennemførelse af de Foranstaltninger, der iøvrigt omtales i dette Program specielt i Afsnittet om »Økonomisk Demokrati og Effektivisering«, vil Bankernes Magt i Samfundet i alt væsentligt være reduceret til Reguleringen af Kredittens Omfang, der næsten helt beherskes af Nationalbanken, samt til Kredittens Fordeling mellem de laansøgende.
Naar den planøkonomiske Regulering paa denne Maade varetages af andre Organer, og naar Bankernes Magtomraade er stærkt begrænset og under Kontrol, vil en Statsovertagelse af alle Landets Banker ikke være umiddelbart paakrævet. Derimod er andre vigtige Reformer nødvendige. Disse vedrører Danmarks Nationalbank, Landmandsbanken, Banktilsynet og en Kontrol med Bankernes Oprettelse af Filialer.
Nationalbanken er for saa vidt socialiseret, som enhver privat Interesse i Banken er fjernet, efter at denne ved Nyordningen i 1936 blev en selvejende Institution. En Rest fra Nationalbankens Tid som privatkapitalistisk Bank er imidlertid tilbage deri, at Bankens Kreditpolitik i nogen Grad kan føres selvstændigt uden umiddelbar Afhængighed af Regeringen. Dette kan i en given Situation føre til uheldige Tilstande, hvis Regeringen og Danmarks Nationalbank ud fra hver sin Bedømmelse af Forholdene driver en forskellig Penge- og Kreditpolitik. Dette er uforeneligt med fuld Effektivitet i den økonomiske Politik. For at sikre fælles Retningslinier maa en Nyordning træffes, evt. ved at de Beføjelser, der tillægges Regeringens Repræsentant i Nationalbankens Bestyrelse udvides.
I vor største private Bank, Landmandsbanken, ejer Staten 75 % af Aktiekapitalen, men Bankens Politik har hidtil ikke været præget heraf. Det maa anses for hensigtsmæssigt, at der i Bankens Ledelse foretages saadanne Ændringer, at den dels kan udvikle sig til at blive en Statens Forretningsbank i egentlig Forstand, og dels kan virke i snæver Tilknytning til Nationalbanken. Ved en saadan Ordning vil Nationalbankens Mulighed for at beherske den økonomiske Aktivitet i Samfundet (Konjunkturbevægelserne) blive forbedret.
For de Øvrige private Banker anbefales det, at Samfundets Indflydelse paa Bankernes Virksomhed udvides. Hidtil har Banklovgivningen og dermed Tilsynets Opgaver i Hovedsagen været bestemt ud fra Hensynet til Sikkerheden for Indskyderne, og Tilsynet har paa tilfredsstillende Maade udført denne Funktion, men det bør overvejes, om Opgaverne ogsaa i Fremtiden alene skal være af restriktiv Karakter, eller om det offentlige skal kunne anvise generelle Retningslinier for Udlaanspolitikken af mere positiv Karakter.
I et andet Plan end de oven for behandlede Problemer ligger Spørgsmaalet om Bankernes Administrationsomkostninger. Ogsaa dette Spørgsmaal er imidlertid vigtigt, idet Reformer, der kan medføre lavere Omkostninger, kan muliggøre billigere Kreditter d. v. s. lavere Rente.
En Statistik over Bankernes Administrationsomkostninger viser, at de største Banker arbejder dyrere end de middelstore. Aarsagen maa findes i det til Overmaal udviklede Filialsystem. En fortsat Udvikling i denne Retning, hvorefter stadig flere luksuøst udstyrede Bankfilialer dukker frem paa Gadehjørnerne, maa derfor bremses. Med det Formaal for øje bør der gennemføres Bestemmelser, der sikrer, at Oprettelsen af nye Banker og Bankfilialer (og Kontorsteder) betinges af en Godkendelse fra Handelsministeriet, paa samme Maade som dette kræves, naar allerede bestaaende Banker overtages af andre. Tilsvarende maa gælde for Sparekasser og Oprettelse af Sparekassefilialer under Hensyn til Konkurrenceforholdet mellem Banker og Sparekasser.
Forsikringsvæsenet
To Omstændigheder nødvendiggør, at hele Forsikringsspørgsmaalet tages op til offentlig Behandling. Den ene er, at alle hidtidige Undersøgelser synes at godtgøre, at en Rationalisering af Forsikringsvirksomheden vil kunne medføre en betydelig Sænkning af de »Præmier«, de forsikrede betaler. Den anden er, at de private Forsikringsselskaber tilsammen bestyrer en Kapital paa ca. 2 Milliarder Kroner, som det er ønskeligt, at det offentlige faar større Kontrol med. Den bedste Løsning paa disse Problemer vil opnaas ved at al Forsikringsvirksomhed - med Undtagelse af visse nærmere angivne Omraader - overlades til et Faatal af statslige eller kooperative Virksomheder.
Livsforsikringen er det Omraade, hvor det nuværende Forsikringssystems Mangel paa Rationalitet træder tydeligst frem. Til Trods for at der er store Forskelle mellem de Præmier, de enkelte Selskaber forlanger for samme Forsikring, slaar Konkurrencen ikke igennem. Aarsagen er, at de fleste Selskaber (Statsanstalten for Livsforsikring er en Undtagelse) ikke offentliggør samlede Prislister og tilslører Forholdene ved uensartede og svært gennemskuelige Bonusbestemmelser. Konkurrencen føres ved Hjælp af Agenter, der under det nuværende System i høj Grad fordyrer Forsikringsvirksomheden bl. a. ved at tegne et meget stort Antal Forsikringer, der hurtigt opgives igen af de forsikrede med store Tab for disse. Agent- og Incassovirksomhed er en Nødvendighed for Livsforsikringsbranchen, men store Omkostninger kan spares ved en Rationalisering. Dette gælder ikke mindst den saakaldte Folkeforsikring, d. v. s. Livsforsikring med ugentlig Præmiebetaling.
Socialdemokratiet anser det for nødvendigt for at opnaa en Rationalisering, at al Livsforsikring koncessioneres af Staten, saaledes at den enten overlades til en Statsvirksomhed, eller, hvis det er nødvendigt for at sikre en ønskelig Tilpasningsevne over for individuelle Behov, til to Virksomheder, hvoraf den ene er statslig, den anden kooperativ under Kontrol af Staten og Repræsentanter for de forsikrede i Forening.
For Skadesforsikringen kan de samme Synspunkter gøres gældende med mindst samme Vægt. Paa dette Omraade findes over 300 Selskaber. Alene ved en Reduktion af dette Antal kan væsentlige Besparelser i Administrationsomkostninger opnaas. Den Del af Omkostningerne, der hidrører fra, at de forsikrede overtales til at skifte fra et Selskab til et andet, maa samfundsmæssigt betragtes som helt spildt. Det samme gælder Agentomkostningerne i Forbindelse med de lovpligtige Forsikringer.
Socialdemokratiet erkender, at der inden for Skadesforsikringen findes Brancher (f. Eks. Søforsikringen) og smaa lokale gensidige Selskaber, der ikke egner sig for Socialisering. Det samme gælder en Del af Genforsikringsvirksomheden, der i høj Grad er internationalt orienteret. Bortset herfra maa man imidlertid for Skadesforsikringen anse en lignende Ordning for paakrævet som foran skitseret for Livsforsikringens Vedkommende. Det skal understreges, at Formaa1et med de her nævnte Foranstaltninger ikke paa nogen Maade er at skaffe Staten nye Indtægtskilder, men udelukkende at skaffe Fordele for det forsikringssøgende Publikum samt hvor det er nødvendigt at forbedre Arbejdsvi1kaarene for det i Forsikringsbranchen beskæftigede Personale.
Der bør snarest nedsættes en Kommission til Behandling af disse Spørgsmaa1. I Tiden, medens denne Kommission arbejder, maa der træffes Lovbestemmelser, der forhindrer, at nye Selskaber oprettes, og skaber fuld Offentlighed omkring Forsikringsvæsenets Forhold.
VI. Ulykkes- og Sygeforsikringen
Socialisering af den lovpligtige Ulykkesforsikring
Den lovpligtige Ulykkesforsikring i Danmark varetages i Øjeblikket af ikke mindre end 33 Selskaber. Denne stærke Decentralisering maa af de Grunde, der nævnes i det følgende, betragtes som en aldeles uholdbar og utidssvarende Ordning af denne socialt betydningsfulde Del af Forsikringsvirksomheden. Det maa derfor anses for paakrævet, at der sker en Centralisering, f. Eks. ved at al lovpligtig Ulykkesforsikring samles i en Statsanstalt.
1. Den nuværende Ordning medfører højere Præmier end nødvendigt og dermed højere Produktionsomkostninger, der ofte væltes over paa Varepriserne, d. v. s. paa Forbrugerne. Dette viser, at Ulykkesforsikringsspørgsmaalet ikke blot berører Arbejdsgiverne, hvem det paahviler at foretage Forsikringen, men hele Befolkningen.
2. Den nuværende Ordning medfører en uensartet og tungt virkende Administration, der vanskeliggør et Samarbejde med den sociale Forsikrings og Forsørgelses andre Grene.
3. Konkurrencen mellem Selskaberne bevirker erfaringsmæssigt, at der tages for lidt Hensyn til Forskellen i Risiko mellem de forskellige Virksomheder. Dette betyder, at den nuværende Ordning ikke virker tilstrækkelig ulykkesforebyggende.
4. Ved at gøre Ulykkesforsikringen til en offentlig Funktion kan der sikres Arbejderne en hurtigere og mere effektiv Hjælp.
Sygeforsikringen
Der er her i Landet ialt ca. 1600 anerkendte Sygekasser med ialt 2.364.000 nydende Medlemmer, hvortil kommer disses ca. 850.000 Børn.
De Indtægtsgrænser, der er fastsat for at kunne være nydende Medlem af en statsanerkendt Sygekasse, er forholdsvis høje, idet ca. 92 % af det samlede Antal Forsørgere her i Landet har Indtægter, der ligger under disse Grænser.
Det bør undersøges, om der ikke er væsentlige sundhedsmæssige og administrative Fordele at opnaa ved at gennemføre en offentlig og gratis Syge- og Sundhedspleje for hele Befolkningen. Herved vil Mulighederne for at gennemføre en forebyggende Sundhedsforsorg blive stærkt forøget, idet det hidtil ikke har været muligt at føre en saadan sygdomsforebyggende Politik i tilstrækkeligt Omfang inden for Sygekassernes Rammer. Kun naar en saadan sygdomsforebyggende Politik kommer til at omfatte hele Befolkningen vil det blive muligt at gennemføre en fuldt ud rationel Ordning af Hospitals- og Sanatorievæsenet, Lægevæsenet, Epidemibekæmpelser, offentlige hygiejniske Foranstaltninger m. m.
[herefter følger en gennemgang af Socialdemokratiets bolig-, energi-, trafik- landbrugs- og fiskeripolitik]
XIII. Fremtidens Danmark
Efter disse Retningslinier vil Socialdemokratiet bygge Fremtidens Danmark.
Det bliver et storstilet Bygningsværk. Og som alt, hvad der er stort, vil det kræve Anstrengelser og Arbejde, Mod og Beslutsomhed.
Først og fremmest vil det kræve en vældig politisk Indsats - ikke alene af en enig Arbejderklasse, men af hele den brede Befolkning i By som paa Land: Tjenestemænd, Landbrugere, Handlende og Haandværkere.
Lykkes denne nationale Opgave, vil Lønnen ikke udeblive. Det danske Folk vil ikke alene opnaa materielle Ting som Mad i Gryden, Tøj paa Kroppen og Værktøj i Haanden. Men en social Højnelse, en aandelig, kulturel og moralsk Rejsning vil følge i en velordnet Økonomis Spor - i Takt med den voksende Velstand.
Paa Krigens mørke Baggrund vil et helt nyt Folk vokse op. Et Folk, der føler, at det selvejer det Land, det kalder sit, som vil elske det og værne om det, og som i et voksende Samvirke med andre Nationer kan give Eksemplet fra et Demokratiets og Humanitetens Foregangsland, fra et
Danmark for Folket
TILLÆG
Socialdemokratiets politiske, sociale og kulturelle Krav
Vedtaget af Parti kongressen 19.-22. August 1945
Valg og Forfatningsændring
Socialdemokratiet udtaler Ønsket om, at der snarest gennem et Folketingsvalg skabes fuldt ud parlamentariske Tilstande, samt at der, saa snart det er praktisk gørligt, afholdes Nyvalg til alle kommunale Raad. Kongressen fastslaar samtidig det socialdemokratiske Partis Vilje til at medvirke til en Grundlovsændring, der bl. a. gennemfører Socialdemokratiets gamle Programpunkter om Landstingets Afskaffelse samt om muligt inden første Folketingsvalg - Gennemførelse af Forslag paa Rigsdagen til Grundlovsændring om Valgret og Valgbarhed til Folketinget fra 21 Aars Alderen. Samme Aldersbestemmelser gennemføres ligeledes ved kommunale Valg. Skatte- og Opholdsbestemmelserne som Betingelse for kommunal Valgret bør ophæves. - Der maa gennemføres et rimeligt Vederlag til Medlemmerne af de kommunale Raad, for at ingen af økonomiske Grunde skal være hindret i at modtage Valg.
Udenrigspolitik og Forsvar
Til Sikringen af Verdensfreden og Genopbygningen gaar Danmark ind i det internationale Samarbejde, som maa udbygges paa baade det politiske, økonomiske, sociale og kulturelle Omraade. Særlig søges vore Forbindelser med de nordiske Lande og de allierede Nationer i øst og Vest udviklet.
Danmarks Forsvar ordnes i Overensstemmelse med de Forpligtelser, der paahviler os som Medlem af De forenede Nationer, og ud fra en fordomsfri Bedømmelse af, hvad der er fornødent for at værne om Landets Selvstændighed.
En virkelig Demokratisering af Forsvarsmagten gennemføres. De indkaldtes økonomiske Forhold ordnes paa betryggende Maade, og Genantagelse til Arbejde eller Anvisning af andet Arbejde søges sikret ved Hjemsendelsen. Gennem valgte Tillidsmænd gives der Soldaterne Adgang til at fremføre Ønsker om Mandskabets Forhold, derunder til at medvirke ved Tilrettelæggelsen af Foredrag, Underholdning o. l. i Mandskabets Fritid. Soldaterhjemmene drives i Samarbejde med det offentlige og ledes af lokale Udvalg med Repræsentanter for Menige, Befalingsmænd, Ungdomsorganisationer og Kommunen.
Beskæftigelsespolitik, Handelspolitik, Løn, Priser og Hjemmenes Forsyning
Idet Kongressen iøvrigt henviser til Programudtalelsen om Socialdemokratiets økonomiske Politik fremhæves følgende Retningslinier:
Problemerne om at skabe Beskæftigelse for Befolkningen paa tilfredsstillende Vilkaar kan hverken i Overgangstiden mellem Krigsproduktion og Fredsproduktion eller under mere normale Forhold løses ud fra private Profithensyn. For at alle produktive Kræfter kan blive taget i Brug paa den samfundsmæssig mest forsvarlige Maade, maa der finde et intimt Samarbejde Sted mellem de private Erhverv og Staten og Kommunerne.
For at hindre Spekulationsforretninger og i første Række sikre Fremskaffelsen af Raastoffer og de mest nødvendige Forbrugsvarer maa der opretholdes en effektiv Import- og Valutakontrol.
Renten maa holdes lav.
Under Krigen er Pengemidlerne steget med mange Milliarder, samtidig med at Varemængden er skrumpet ind. Hvis denne kunstigt skabte Pengemængde skal forrentes og amortiseres, betyder det, at Værdien dertil forlods tages af Arbejdsudbyttet, hvilket igen betyder lavere Arbejdsløn og nedsat Beskæftigelse. Socialdemokratiet maa derfor kræve, at der gennem en dybtgaaende Formuebeskatning - først og fremmest af de ekstraordinære Formuestigninger - gennemføres en Sanering af vort Pengevæsen.
Maalet maa i øvrigt være at hindre inflatorisk Prisstigning og fremme naturlige Prisfaldsmuligheder. Pris- og Avance-kontrollen fortsættes og forstærkes. Forbrugernes Indflydelse herpaa bør forøges.
Arbejdernes og Tjenestemændenes Realløn maa snarest bringes op paa Niveauet før Krigens Begyndelse.
I Forbindelse hermed maa der gennem en Rationering sikres Hjemmene en retfærdig Fordeling af bI. a. Beklædningsvarer og Husholdningslinned. Arbejdstøj og Cykledæk maa først og fremmest sikres for dem, der i deres Erhverv har mest Brug derfor. - Levnedsmiddelproduktionen underkastes effektiv Kontrol, ligesom der træffes Foranstaltninger til Befolkningens Beskyttelse mod Forringelser og Forfalskninger af de almindelige Forbrugsvarer, eventuelt ved Indførelse af obligatoriske Vareanalyser og Kvalitetsangivelser.
De forberedte offentlige og private Beredskabsarbejder maa snarest sættes i Værk og nye Arbejder forberedes. Om fornødent bør en Fornyelse af Reparationslovene finde Sted. Arbejdet maa udføres til tarifmæssig Betaling og saaledes at normal Fortjeneste opnaas ogsaa ved det saakaldte »Nødhjælpsarbejde«.
Der bør kunne ydes Støtte ogsaa til Arbejder, der iværksættes af Enkeltpersoner, naar det drejer sig om Arbejder af særlig beskæftigelsesmæssig, produktiv eller anden samfundsmæssig Betydning.
Ved Regeringens Initiativ maa nye Muligheder for dansk Haandværk og Industri undersøges. Som Hjælp hertil oprettes et teknisk-økonomisk Forskningsinstitut.
- For at demokratisere, samordne og stimulere Erhvervslivet anser Kongressen det iøvrigt for nødvendigt at der i Henhold til den derom afgivne Betænkning oprettes følgende Organer:
1)Bedriftsraad paa de enkelte Virksomheder over en· vis Størrelse.
2)Sektionsraad for de enkelte Erhvervsgrene og større Brancher.
3)Et samfundsøkonomisk Raad for hele Landets Økonomi.
Arbejder-, Tjenestemands- og Funktionærspørgsmaal
Med Hensyn til Forholdet mellem Arbejdere og Arbejdsgivere maa Lov om Arbejdsforhold ophæves, saaledes at de faglige Spørgsmaal kan behandles som forudsat i Overenskomsterne og den tidligere Lovgivning, dog at der bør ske Revision af Lov om Mægling i Arbejdsstridigheder, hvorved der skabes Muligheder for en tilstrækkelig dybtgaaende Behandling af Overenskomststoffet med Hensyntagen til samtlige Fag.
Funktionærspørgsmaalet maa løses paa Linie med Spørgsmaalene for de øvrige Arbejdere; idet den langt overvejende Del af denne store Gruppe, der omfatter mere end 100.000 Lønarbejdere, ofte har urimelige økonomiske Vilkaar. Socialdemokratiet vil yde Fagbevægelsen den fornødne Støtte, for at denne Befolkningsgruppe kan komme paa Højde med den øvrige arbejdende Befolkning.
Staten maa i sin Tjenestemandspolitik vise Eksemplet som en retfærdig og human Arbejdsgiver. Ved den kommende Lønrevision maa Tjenestemændenes sociale Levevilkaar forbedres og bringes i Harmoni med det Samfund, de tjener.
For Landarbejderne maa gennemføres afgørende Forbedringer af Arbejds- og Boligforholdene:
l) Der bør oprettes organisationsmæssige Løn. og Arbejdsoverenskomster.
2) Regulering ved Lov af Arbejdstiden til gennemsnitlig 48 Timer ugentlig.
3) Selvstændig Kontrakt ang. gifte Landarbejderes Tjenestebolig.
4) Modernisering af Medhjælperloven, saa at der tilvejebringes en moderne Beskyttelses- og Uddannelseslovgivning.
5) Ferielovens Særbestemmelser for Landarbejdere afskaffes.
6) Boligforholdene forbedres ved øget Anvendelse af Lovgivningen herom.
Husassistentproblemet løses ad Lovgivningens Vej, bI. a. ved Sikring af Ferie, Forkortelse af Arbejdstiden, forbedret Uddannelse og bedre Arbejdsforhold.
Socialdemokratiets kulturelle Krav
Formaalet med den økonomiske Politik er at skabe Muligheder for en Udvikling og en Uddybning af Folkets kulturelle Liv.
Det er Socialdemokratiets Ønske paa alle Omraader at fremme det kulturelle Arbejde og at give det saadanne Former, at det virker til personlig Udvikling og Berigelse og til Dygtiggørelse til Løsningen af Fremtidens Opgaver.
De offentlige Myndigheder bør støtte Videnskab og Kunst og fremme det rigest mulige Vekselspil mellem disse Omraader og den store Befolkning. Der bør tilstræbes en Udvidelse af Universitetsundervisningen til Gavn for kommunale og faglige Tillidsmænd og for alle, som - uden akademisk Uddannelse - forvalter de nødvendige Funktioner i det demokratiske Samfundsliv.
De sidste Aars tiltagende Interesse for videnskabeligt Arbejde, for Kunst, Musik og Litteratur, berettiger til øget offentlig Støtte. Aandsarbejdernes Kaar bør forbedres.
For et demokratisk Samfund har de frie, folkelige Bevægelser og deres Kulturarbejde den allerstørste Betydning. I de senere Aar har det frie kulturelle Arbejde gennemgaaet en rig Udvikling, og de folkelige Kulturorganisationer, herunder AOF, fortjener øget Støtte fra saavel Stat som Kommune.
Det offentlige maa medvirke til, at der overalt i Landet findes egnede Forsamlings- og Studiekredslokaler. Det maa tilstræbes, at Landsbybefolkningen faar samme Adgang til de kulturelle Goder som Bybefolkningen.
Det er af Betydning, at Biblioteksvæsenet fremmes, og at der ligeledes fra det offentliges Side ydes Støtte til Spredning af gode Bøger i billige Masseoplag.
Gennem en mere metodisk Indsats maa det tilstræbes, at Kunst i gode Gengivelser bliver almentilgængelig, og at offentlige Bygninger og Lokaler udsmykkes med lødig Kunst.
Socialdemokratiet vil medvirke til, at Teater, Musik, Film og Radio bliver organiske Led i Folkeopdragelsen. Partiet udtaler sin Tilslutning til de Bestræbelser, der er i Gang for Oprettelse af en Teater- og Publikumsorganisation paa bred Basis. For Filmens Vedkommende bør der tilstræbes en Organisering af Produktion og Fremførelse, der tillader Filmens kunstneriske og demokratiske Egenskaber at komme fuldt til deres Ret. Partiet anbefaler Tilslutning til Arbejdernes Radioforbund, der har udført et betydningsfuldt Arbejde for at gøre Statsradiofonien til en Folkets Radio. Den øgede Musikinteresse, som Radioen har skabt, bør videreudvikles ved Støtte til Oprettelse af Koncertforeninger og Byorkestre Landet over.
Paa Naturfredningens, Sportens, Friluftslivets og Folkerejsernes Omraade ønsker Partiet at støtte alle Bestræbelser for at give den brede Befolkning Adgang til sund Rekreation og befriende Friluftsbeskæftigelse.
Socialdemokratiet og Ungdommen
Socialdemokratiet er af den Opfattelse, at Ungdommens Dygtiggørelse og Sikringen af dens fysiske og aandelige Sundhed og Styrke gennem fornuftige Arbejdsvilkaar og Fritidsbetingelser er vigtige Samfundsspørgsmaal,der ikke maa overlades til en tilfældig Udvikling. Tværtimod maa det demokratiske Samfund forstaa, hvor vigtigt det er, at en Række Problemer af Betydning for Ungdommen tages op til samfundsmæssig Løsning. Ungdommen paa sin Side maa erkende, hvilken Betydning det har for den selv, at den ved Deltagelse i Samfundets Anliggender styrker Demokratiet og derved sikrer Folkets Selvstyre.
Idet Kongressen henviser til det Ungdomsprogram, som er opstillet af »Danmarks socialdemokratiske Ungdom«, fremhæves følgende:
1) Der bør ikke tolereres Arbejdsløshed blandt Ungdommen; denne bør beskæftiges ved normalt Arbejde eller ved faglig, teknisk og almen Uddannelse.
2) Ungdomsskolen for ufaglærte bør være obligatorisk.
3) Større Mulighed for frivillig Uddannelse paa Fagskoler, Folkehøjskoler m. v.
4) Adgangen til højere Uddannelse maa gøres lettere tilgængelig for mindrebemidlede.
5) For den Ungdom, der mangler Evner til at gøre sig gældende ved normalt Arbejde, gennemføres en særlig Uddannelse.
6) Gennemførelse af obligatorisk Erhvervsvejledning bør overvejes.
7) Beskyttelseslovgivningen for de Unge tages op til Revision. Weekend og 3 Ugers Sommerferie for Unge under 18 Aar.
8) Fritidens Anvendelse støttes ved Laan eller Tilskud til Lokaler, Støtte til Lærerkræfter og Lederuddannelse, Støtte til Anlæg af Idrætspladser, Svømmehaller m. m., Anlæg af Lejrpladser, Oprettelse af Ungdomsherberger o. 1.
9) Der bør nedsættes kommunale Ungdomsudvalg.
10) Gennem Bosættelseslaan lettes Ungdommen Adgang til at stifte Hjem.
11) Regeringen nedsætter en særlig Ungdomskommision i Henhold til det af »Dansk Ungdomssamvirke« fremførte Ønske.
12) Bestræbelserne maa fortsættes for at udforme Folkeskolen til en virkelig Enhedsskole.
Sociallovgivningen
Den økonomiske og sociale Politik maa bidrage til at skabe en bedre social Balance i Befolkningen. Den sociale Solidaritet maa sidestilles med den nationale Solidaritet. Den sociale Politik maa have det dobbelte Maal at søge uforskyldt Nød og Trang forebygget og afhjulpet og at bidrage til Udjævning af de sociale Uretfærdigheder. De forskellige sociale Sikringsordninger bør udbygges saaledes, at offentlig Forsorg kun bliver nødvendig i særlige Undtagelsestilfælde. Der maa sikres alle, som er i Trang, en rimelig Levestandard.
Alders- og Invaliderenten
Socialdemokratiet har altid betragtet Aldersrenten som et særlig vigtigt Omraade af den sociale Lovgivning. Her er ikke blot Tale om at afhjælpe Trang paa en rimelig Maade, men om en naturlig Retfærdighedshandling over for de Medborgere, der har givet Samfundet et Livs nyttigt Arbejde. Maalet for Socialdemokratiet vil derfor fortsat være at skabe saadanne Livsvilkaar for Samfundets gamle Medborgere, at de kan tilbringe en betrygget Livsaften, hvad enten de har været i det offentliges Tjeneste eller arbejdet i det private Erhvervsliv. Alders- og Invaliderenten bør omfatte alle, som har Behov derfor. Socialdemokratiet mener derimod ikke, at det bør gennemføres en Folkepensionering omfattende alle, saavel rige som fattige, uden Hensyn til Behov og tager Afstand fra Tanken om en Finansiering af Aldersrenten gennem Præmiebetaling, der vil virke som Kopskat.
Følgende Forbedringer kommer umiddelbart i Betragtning:
1) Alders- og Invaliderentens Grundbeløb forhøjes.
2) Renten gøres lige for K vinder og Mænd.
3) Bygningen af billige Aldersrenteboliger fremmes.
4) Gruppeinddelingen mellem Hovedstad, Købstæder og Landdistrikter revideres.
5) De nugældende Regler om Nedsættelse eller Bortfald af Renten paa Grund af Indtægt bør lettes.
6) Lempelse i Alders- og Invaliderentenydernes Skat gennemføres ved Forhøjelse af de skattefri Fradrag.
7) Spørgsmaalet om en Overbygning med frivillig Forsikring tages op til Overvejelse.
8) Børnetillæggene forhøjes.
Sikring i Tilfælde af Sygdom og Ulykker
Den forhaandenværende Sikring mod Indkomstbortfald paa Grund af Sygdom er ganske utilstrækkelig, og der bør gennemføres en Ordning, hvorved der ydes en Dagpengehjælp, som sikrer en rimelig Standard og giver Mulighed for en frivillig Forsikring til højere Beløb herudover.
Det bør undersøges, om der ikke er væsentlige sundhedsmæssige og administrative Fordele ved at gennemføre en offentlig og gratis Syge- og Sundhedspleje for hele Befolkningen med Vægt paa en betryggende Sundhedsforsorg.
Ved Ulykkestilfælde bør Ydelserne forhøjes saaledes, at de sikrer en rimelig Levestandard for de ulykkesramte.
Det offentlige maa i højere Grad end tidligere bistaa de Mennesker, der bliver slaaet ud paa Grund af Sygdom eller Invaliditet, saaledes at de paany kan indpasses i Arbejdslivet, og Arbejdsgiverne maa tilpligtes at bistaa herved.
Familien, Moder og Barn
En af de Ting, der efter Socialdemokratiets Opfattelse maa sættes øverst paa den politiske Dagsorden i den kommende Tid, er Samfundets Interesse for Familiens Velfærd, for Moder og Barn.
Spørgsmaalet om Lettelse af Udgifterne for Familier med Børn maa tages op baade med Henblik paa Ydelse af særlige Børnetillæg som foreslaaet i England, og gennem Ordninger, hvorved Udgifterne ved Børnene mindskes.
Kongressen skal i denne Forbindelse nævne følgende Spørgsmaal:
1) Udvidelse af Huslejehjælpen for børnerige Familier.
2) Det paabydes ved Lov, at der i nye større Boligkomplekser sørges for Vuggestuer, Børnehaver og Fritidshjem.
3) Gennemførelse af Moderskabsydelse, Udvidelse af Barselhvile og Svangerskabshvile med Dagpenge og Forbud mod Afskedigelse som Følge af Graviditet eller Ægteskab.
4) Mødrehjælpsinstitutionerne udbygges.
5) Skolebespisning gennemføres overalt, hvor det er muligt.
6) Normalbidraget for Børn født i og udenfor Ægteskabet forhøjes.
7) Husmoderafløserne gøres til en fast Institution.
8) Hjælp til ældre enligtstillede Kvinder bør ydes som Særhjælp uden Retsvirkninger.
9) Udgifterne til Særforsorg, Særundervisning m. v. for Børn, der lider af legemlige eller sjælelige Mangler (Døvhed, Blindhed, Talelidelse e. l.), bør bæres af det offentlige.
10) Tilsynet af Skolelæger og Skoletandlæger gøres obligatorisk i alle Kommuner.
Arbejderbeskyttelse m. m.
Der bør gennemføres Forbedringer i den almindelige Lov om Arbejderbeskyttelse. Bageriloven forbedres. Tre-SkifteVagten for Søfolk sikres, ligesom der i det hele maa skabes tidssvarende Arbejdsforhold til Søs. 40 Timers Arbejdsuge og tre Ugers Ferie maa søges naaet bl. a. gennem det internationale Samarbejde.
Arbejdskort, Karenstid m. m.
De Forringelser i den sociale Lovgivning, som mod Socialdemokratiets Advarsler blev gennemført under Besættelsen, har vist sig baade skadelige og uretfærdige. Socialdemokratiet kræver derfor, at disse Ændringer ophæves. Dette gælder bl. a. Arbejdskortordningen, den forlængede Karenstid i Arbejdsløshedskasserne, de skærpede Regler for Tilbagebetaling af ydet Kommunehjælp og de ligeledes skærpede Retsvirkninger af Kommunehjælp. Tab af Valgret i denne Forbindelse er ukendt i de fleste andre Lande. Ej heller Danmark bør derfor opretholde saadanne Bestemmelser.
Anden Forsorg
l) Reformer maa gennemføres paa Opdragelseshjemmene, saa der bydes baade Elever og Lærere tidssvarende Vilkaar.
2) Forbedringer gennemføres i Forsorgen for Aandssvage, Epileptikere, Talelidende, Blinde, Døve og i Lov om offentlig Forsorg til Fordel for visse Gigtsygdomme.
Oprettelse af Socialinstitut
Det er paakrævet, at der gennemføres en virkelig Uddannelse af de Personer, som i Kommuner, paa Hospitaler, i Børneforsorgen og i andre sociale Institutioner skal være Befolkningens Raadgivere og Hjælpere paa den sociale Lovgivnings Omraade. Samtidig bør det sociale Livs Problemer gøres til Genstand for en systematisk videnskabelig Undersøgelse. Denne dobbelte Opgave bør løses gennem Oprettelse af et Socialinstitut i Lighed med det i Sverige oprettede.
Skattepolitikken
En rationel Reform af Skattelovgivningen maa gennemføres efter følgende Linjer:
1) Udskrivningen af Skatterne maa ske paa et saadant Grundlag, at Uligheden i Indkomstfordelingen kraftigt reguleres. Tyngdepunktet i Beskatningen maa i højere Grad flyttes over til Indkomst- og Formueskatten.
2) Ekstraordinære Formuestigninger under Krigen maa undergives en særdeles skærpet Beskatning. De særlige Krigsgevinster konfiskeres.
3) Kontrollen med Selvangivelser forstærkes. For grove Skattebesvigelser indføres Frihedsstraf.
4) De skattefri Fradrag for Børn forhøjes. Fradrag for Unge indrømmes, saa længe Uddannelsen varer.
5) Fradraget for Forsikringer forhøjes.
6) Den indirekte Beskatning maa søges nøjere afstemt efter sociale og samfundsmæssige Hensyn. Bl. a. maa der tages Sigte paa en Nedsættelse eller Afvikling af de Afgifter, der virker hæmmende paa Beskæftigelsen.
7) En Reform af Grundbeskatningen gennemføres med Henblik paa Grundrentens Overførelse til det offentlige.
8) Arveafgiften forhøjes, navnlig hvor det drejer sig om større Arvelodder, eller hvor Arvingerne ikke hører til Arveladerens nærmeste Slægt.
Idet Kongressen iøvrigt henviser til de Særbetænkninger, der foreligger om Socialdemokratiets økonomiske Politik baade paa Byerhvervenes, Landbrugets og Fiskeriets Omraade, opfordrer Kongressen alle Arbejdets og Frisindets Kvinder og Mænd i By og paa Land til at slutte op om dette Grundlag for
Fremtidens Danmark