Spil rollen som statsminister Stauning den 9. april 1940

I dag for 73 år siden blev Danmark besat af Tyskland. Resten er historie. Historien kunne imidlertid også have haft et helt andet forløb, hvis der var truffet andre valg på afgørende tidspunkter. I et nyt kontrafaktisk historiespil kan du være statsminister Thorvald Stauning i de afgørende timer.

Sæt dit eget aftryk på et kapitel i danmarkshistorien

Klik ind på www.9april1940.dk og spil spillet.

Spillet tager udgangspunkt i Danmarks situation aftenen før den tyske besættelse 9. april 1940 og lader dig indtage rollen som statsminister Thorvald Stauning og træffe en række konkrete valg under tyskernes invasion af landet.

-Vi har valgt 9. april som emne for vores spil, fordi det er en af de vigtigste datoer i danmarkshistorien, der har været med til at forme vores nationale selvforståelse. Den 9.april rummer samtidig en dramatisk historie med et intenst begivenhedsforløb, hvor mange ofte har tænkt: ”hvad nu hvis…?, fortæller lektor Niels Wium Olesen fra Aarhus Universitet og ekspert i dansk besættelsestid og Anden Verdenskrigs historie.

Han har sammen med ph.d. og udviklingsansvarlig for danmarkshistorien.dk, Peter Yding Brunbech, udviklet spillet, der ikke kan ”vindes”, men har et pointsystem og en epilog, der viser konsekvenserne af ens valg.

-En af vejene gennem spillet er den faktiske historiske, men det er ikke formålet at finde den vej. Vores mål er at vise brugeren eksperters bud på konsekvensen af ens handlinger. Få ændringer den 9. april kunne have rykket hele efterkrigshistorien, og i spillet har vi blandt andet scenarier, hvor Stauning står tilbage som en folkehelt, eller hvor den senere Frederik d. 9. måtte frasige sig tronen, så vi i dag havde grev Ingolf som konge, fortæller Peter Yding Brunbech

Viden om dansk historie på nye måder

Både Niels Wium Olesen og Peter Yding Brunbech har stor erfaring med webformidling og udvikling af nye IT-baserede formidlingsformer som henholdsvis formand for styregruppen for danmarkshistorien.dk og tidligere projektleder for danmarkshistorien.dk 

-Vi har forsøgt at skabe et spil, der formidler viden om dansk historie på en ny måde. Spillet kan i princippet spilles af alle, men er primært målrettet undervisningssektoren, hvor elever eller studerende kan gennemspille det og bruge resultaterne til at reflektere over tiden og hændelsesforløbet. Spillet viser de historiske mekanismer, der er på spil, og viser også, hvorledes historien er åben i sin samtid, og ikke det lukkede forløb, vi ofte betragter den som, fortæller Peter Yding Brunbech.

En af de undervisere, der allerede har været inde at klikke sig gennem de historiske valgmuligheder, er gymnasielærer Allan Ahle. Han underviser til dagligt i historie på Odder Gymnasium.

-Det vil bestemt være anvendeligt i undervisningen. Vi har på Odder Gymnasium et emneforløb i historie om netop besættelsen, når eleverne starter her. Og det vil være oplagt at inddrage spillet enten som øjenåbner i starten af forløbet eller til at runde forløbet af, når eleverne har mere viden om emnet og bedre kan diskutere det. Det er interessant, at man på den her måde kan få et kontrafaktisk element ind i undervisningen på en saglig og professionel måde.