Martin Luther som køllesvingende Hercules Germanicus, 1522

Kilder

Kildeintroduktion:

Den tyske kunstner Hans Holbein den Yngre (1497-1543) tegnede i 1522 en skitse af reformatoren Martin Luther (1483-1546) med reference til den antikke helt Herkules (Herakles). På skitsen er Luther udstyret med Herkules' løveskind og hans kølle, men i stedet for et flerhovedet monster nedkæmper han prominente vestlige tænkere. Bånd i tøjet afslører, hvem han mejer ned. Man kan genkende Luther på hans beklædning og tonsurfrisuren, den rituelle frisure munke og gejstlige skulle have før reformationen, og på skiltet i træet står der ”Den tyske Herkules”. Tegningen blev efterfølgende omsat til et træsnit af Hans Herman, og det cirkulerede formentligt som løsark eller flyveblad. Kun ét eksemplar er overleveret, da det blev indsat i bogen Schweizer Chronik fra 1535.

Det interessante ved motivet er, at det er tvetydigt, hvorvidt det er en positiv fremstilling af Luther eller en satirisk og kritisk.

Ved første øjekast fremstår Luther som en effektiv udrenser af traditionen. Med styrke som Herkules mejer han alt ned på sin vej frem, og fra hans næse dingler en hængt pave, den nyvalgte Hadrian VI (1459-1523). Det var ud fra dette perspektiv, at man indføjede træsnittet i førnævnte bog, som hyldede Luther.

Men hvis man ser nærmere på motivet, virker Luthers fremfærd også brutal og primitiv. Køllens pigge er afskårne grene, og bevægelsen i Luthers krop forstærkes af de linjer, som træets grene tegner om ham. Han vises ikke som en mand med ordet i sin magt, men i stedet som en simpel slagter, hvilket må forstås som en kritik fra det humanistiske miljø, billedet opstod i. Han er drevet af ustyrligt raseri og vildskab, bagsiden af Herkules' råstyrke. At paven hænger fra hans næse - ”naso suspendere” – er en kommentar til hans arrogance og mangel på ydmyghed.

Motivets visuelle kritik af Luther underbygges af teksten under billedet, som ironiserer over Luther og hans forhold til pavekirken. Billedet minder os om, at selvom man dengang kunne være imod pavekirken, var man ikke nødvendigvis ubetinget begejstret for Luther.

Holbein producerede kunst og var portrætmaler for en lang række velhavende europæiske familier, som havde forskellige religiøse og politiske tilhørsforhold.    

Flyveblad med farvelagt træsnit af Hans Herman efter forlæg af Hans Holbein den Yngre (1497/98-1543). Nederst ligger bl.a. Aristoteles, Thomas Aquinas, William fra Ockham, Robert Holcot, Nicolaus fra Lyra og Peter Lombarderen (”magister sententiarum”). I hans hånd er inkvisitoren Jacob van Hoogstraten, og fra hans næse hænger pave Hadrian VI. Teksten under billedet er af Desiderius Erasmus af Rotterdam (1466 - 1536). Træsnittet blev sat ind i bogen Schweizer Chronik af Heinrich Brennwald (1478 – 1551) og Johannes Stumpf (1500 – 1577/78), hvor det optræder i sektionen om de religiøse og politiske begivenheder i året 1519. Publiceret af Johann Froben i Basel 1522. Findes i dag i Zentralbibliothek Zürich, Ms. A 1-2. Fra: Wikimedia Commons

Om kilden

Dateret
1522
Oprindelse
Hans Holbein den Yngre: Hercules Germanicus, 1522. Findes i dag i Zentralbibliothek Zürich Ms. A 1-2. Fra: Wikimedia Commons.
Kildetype
Illustration
Medietype
Illustration
Sidst redigeret
7. februar 2017
Sprog
Dansk
Litteratur

Menchi, Silvana Seidel (2008): “Erasmus as Arminius – Basel as the Anti-Rome? Closed and Open Circles of Humanist Communication”, In: Archiv für Reformationsgeschichte - Archive for Reformation History, Bind 99, Hæfte 1 (2008), side 66 – 96.

Elsig, Frédéric og Sala, Simona (red.): Hell or Paradise: The Origins of Caricature 16th – 18th Centuries (2013).

Rink, Dennis M. og Jacobsen, Pernille Schelthauer: Løgn & latin: spot, spe og religionssatire i 1500-1900 (2014).

Udgiver
danmarkshistorien.dk

Om kilden

Dateret
1522
Oprindelse
Hans Holbein den Yngre: Hercules Germanicus, 1522. Findes i dag i Zentralbibliothek Zürich Ms. A 1-2. Fra: Wikimedia Commons.
Kildetype
Illustration
Medietype
Illustration
Sidst redigeret
7. februar 2017
Sprog
Dansk
Litteratur

Menchi, Silvana Seidel (2008): “Erasmus as Arminius – Basel as the Anti-Rome? Closed and Open Circles of Humanist Communication”, In: Archiv für Reformationsgeschichte - Archive for Reformation History, Bind 99, Hæfte 1 (2008), side 66 – 96.

Elsig, Frédéric og Sala, Simona (red.): Hell or Paradise: The Origins of Caricature 16th – 18th Centuries (2013).

Rink, Dennis M. og Jacobsen, Pernille Schelthauer: Løgn & latin: spot, spe og religionssatire i 1500-1900 (2014).

Udgiver
danmarkshistorien.dk