Kilder
Kildeintroduktion:
Kunstneren Frants Henningsen (1850-1908) malede 'Forladt. Dog ej af Venner i Nøden' (1888), der hænger på kunstmuseet ARoS i Aarhus. Frants Henningsen var generelt anerkendt og produktiv indenfor det danske genremaleri, blandt andet portrætmaleriet og landskabsmaleriet, men beskæftigede sig i dette tilfælde med det socialrealistiske maleri.
Maleriet Forladt. Dog ej af Venner i Nøden kan ses som et kunstnerisk tværsnit i en historisk udvikling i synet på uægte børn og deres mødre og fædre, der fandt sted i den danske befolkning og lovgivning fra 1700 og frem. Fra at al udenomsægteskabelig seksualitet blev betragtet som syndigt i en kristen forståelse og derfor var strafbart, så blev det omsorgen for barnets og moderens tarv, såvel som fokus på faderens pligter, der i stedet blev pejlemærker for lovgivningen og samfundssynet i denne sammenhæng.
I filmserien Uægte børn og deres mødre og fædre på danmarkshistorien.dk optræder et brev fra Mette Margrethe Rasmusdatter til kongen fra 1790. Heri beder hun om hjælp til sit uægte barn. Kunstværket 'Forladt. Dog ej af Venner i Nøden' er malet 100 år efter, at brevet er skrevet, og har derfor ingen umiddelbar sammenhæng med Mette Margrethe Rasmusdatters situation. Kunstværket optræder alligevel som illustration i filmserien, da det livagtiggøre og anskueliggøre udviklingen i lovgivningen og samfundssynet 100 år senere.