Arbejdsspørgsmål til temaet ”Afrika i støttesange, 1984-2012”

Øvrige

Introduktion:

Hvad kan støttesangene om Afrika fortælle om forskellige opfattelser af kontinentet og dets befolkninger? Og hvilke bredere tendenser i den danske og internationale udviklingsbistand skriver støttesangene om Afrika sig ind i? I dette afsnit kan du som underviser, som elev eller som nysgerrig læser udforske nogle af de centrale spørgsmål, der knytter sig til temaet ”Afrika i støttesange, 1984-2012”. 

Spørgsmålene kan med fordel tilgås trinvist fra nummer 1-8: Her kan spørgsmål 1 give overblik over den udviklingspolitiske kontekst, og de efterfølgende spørgsmål kan belyse emnet kronologisk fra 1984 til 2012. Du kan også frit vælge mellem spørgsmålene ud fra det fokus og den kontekst, du ønsker at belyse emnet fra.

Arbejdsspørgsmål til temaet:

1. Tidslinje 

a. Lav en tidslinje over de overordnede tendenser indenfor dansk udviklingsbistand i perioden fra 1984-2012 med udgangspunkt i temasektionen Dansk udviklingsbistand efter 1949. Fokuser her særligt på de større brud i måden, der er blevet givet bistand.

  

2. Se og hør støttesangen ”Afrika” af Nanna Lüders, 1985 og læs sangteksten. 

a. Hvilket indtryk giver sangen af Afrika? 

b. Hvilket indtryk giver sangen af danskere? 

 

3. Se og hør støttesangen ”Do They Know It’s Christmas?”af Bob Geldof og Midge Ure, 1984 og læs sangteksten.

a. Hvilket indtryk giver sangen af Afrika? 

b. Hvilket indtryk giver sangen af Vesten?

 

4. Se og hør sangene ”Do They Know It’s Christmas?” af Bob Geldof og Midge Ure og ”Hatirare” af Bikstok Røgsystem og IZWI og læs sangteksterne.  

a. Hvilket indtryk giver ”Do They Know It’s Christmas?” af Afrika? 

b. Hvilket indtryk giver ”Hatirare” af Afrika? 

c. Hvilke ligheder og forskelle findes her?

 

5. Se og hør genindspilningen af “Afrika” fra 2010 og læs sangteksten.  

a. Hvorfor tog Dansk Røde Kors initiativ til at genindspille støttesangen ”Afrika”?

b. Hvem var Dansk Røde Kors-landsindsamlingen i 2010 til støtte for? 

c. Hvad er budskabet i genindspilningen af støttesangen ”Afrika” i 2010? 

 

6. Se og hør sangen ”Radi-aid: Africa for Norway” fra 2012 af den norske organisation SAIH og læs sangteksten. 

a. Hvilket indtryk giver musikvideoen af Afrika? 

b. Hvilket indtryk giver musikvideoen af Norge? 

c. Hvad er budskabet i videoen? 

d. Lykkes det SAIH Norway at bryde stereotyper? 

e. Hvilke fordele og ulemper ser du i denne formidling? 

 

7. Se TED Talk-videoen med Anja Bakken Riise, formand for norske SAIH .

a. Hvad er hendes kritik og budskab i videoen? 

c. Lav din egen støttesang om et emne du synes er vigtigt:

•          Hvilket emne vil du belyse og hvorfor? 

•          Hvordan vil du præsentere problemet og løsningen?